استاندار اصفهان هشتاد و ششمین جلسه شورای مسکن استان خواهان عرضه خانه های خالی به بازار مسکن شد به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، دکتر سید رضا مرتضوی در هشتاد و ششمین جلسه شورای مسکن استان در استانداری اصفهان افزود: باید کمیته […]

استاندار اصفهان هشتاد و ششمین جلسه شورای مسکن استان خواهان عرضه خانه های خالی به بازار مسکن شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، دکتر سید رضا مرتضوی در هشتاد و ششمین جلسه شورای مسکن استان در استانداری اصفهان افزود: باید کمیته ای در زمینه خانه های خالی تعریف شود تا برنامه ای برای استان داشته باشیم؛ در مورد چهار محور شناسایی، برنامه، اجرا و ارزیابی باید کمیته ای از امروز در زیرمجموعه شورای مسکن استان بعنوان متولی این موضوع تشکیل شود.
مرتضوی افزود: فرصتی به این کمیته داده شود تا در جلسه آینده گزارش مختصری در مورد برنامه خود در شورای مسکن ارائه دهد و این برنامه پس از تصویب در استان بعنوان ملاک عمل همه دستگاه‌ها و مجموعه های استانداری، اطلاعاتی و امنیتی و اقتصادی خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به اجرای مراحل پالایش طرح نهضت ملی مسکن در استان ، گفت: بر اساس گزارش هایی ارائه شده از مرحله تایید نهایی تا مرحله واریز پول نزول و کاهش قابل توجهی وجود دارد باید کار کارشناسی در این زمینه انجام شود.
استاندار اصفهان گفت: هدف نهایی همه این طرح‌ها ساخت مسکن برای افراد ضعیف تر در جامعه است که تا کنون نتوانستند برای خود تامین مسکن کنند.
مرتضوی ادامه داد: هیات مدیره بانک مسکن به شدت علاقه‌مندند که استانها پیشنهادهای عملیاتی در حوزه بافت فرسوده و سایر امور را در ساخت مسکن ارائه دهند و باید در این زمینه با همفکری بانک مسکن و بر اساس پیشنهادهایی که ارائه می شود برای افرادی که امکان واریز پول را ندارند و نیازمند واقعی مسکن هستند تدبیری اندیشیده شود.
وی با اشاره به سهم ۱۵ درصدی ساخت طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده گفت: برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد که در استان باید این سهم را از چه طریق محقق کنیم ؛ مجموعه راه و شهرسازی استان باید در این زمینه برنامه ای ارائه دهد که بطور قطع این برنامه باید با محوریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و دبیری مجموعه راه و شهرسازی و با کمک شهرداری ها تدوین و به شورای مسکن ارائه شود تا جمع بندی در این زمینه انجام دهیم و نسبت به تحقق این سهم از مسکن و نوسازی بافت فرسوده داشته باشیم.
وی افزود: در زمینه مجموعه ثبت نام کنندگان هم با توجه به اینکه اختلاف بین اعداد زیاد است به نظر می آید که نیاز به نظارت و کنترل جدیتری در این زمینه وجود دارد.
مرتضوی اضافه کرد: فرمانداران در این زمینه نقش ویژه ای بر عهده دارند و باید ترتیبی اتخاذ شود تا فرمانداران در شهرستان‌ها بتوانند در این فرآیند ورود پیدا کنند و پیشنهاد ارائه دهند تا در زمینه پالایش و کنترل و نظارت اعمال نظر کنند تا پیشگیری و پیش بینی های لازم نسبت به بروز مسائل و مصائبی همانند مسکن مهر انجام شود.
مرتضوی یادآور شد: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و مجموعه راه و شهرسازی استان باید نسبت به برگزاری کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی با فاصله زمانی نزدیک‌تری اقدام کنند تا باقیمانده شهرها و شهرستان‌هایی که هنوز تعیین زمین های آنها تکلیف نشدند به سرانجامی برسد.
استاندار اصفهان در بخشی دیگر ازسخنان خود بار دیگر به معضل آب پرداخت و گفت : بعضی از استان‌ها طرح ها و برنامه هایی برای افق و چشم انداز ۳۰ ساله خود در تامین آب دارند اما استان اصفهان به ۳۰ سال گذشته خود هم بدهکار است.
وی تصریح کرد : این موضوع باید توسط مجموعه آب منطقه ای و وزارت نیرو دنبال شود که اصفهان هم دستکم در شرایط کنونی خود وضعیت مناسبی را پیدا کند و در مورد افق و چشم انداز آینده هم پیش بینی لازم را داشته باشد و افقی را برای خود تعریف کرده باشد.
استاندار اصفهان اظهار داشت: در مورد وجود مشکلاتی نظیر تامین آب و بعضی زیر ساخت‌ها از جمله برق، باید مکاتبه صریح انجام شود و هر گونه ارائه دوپهلو در این زمینه پذیرفته نیست.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو و وزارت نفت متولی ایجاد زیرساخت‌ها هستند و بر اساس قانون هم باید نسبت به تامین زیرساخت ها اقدام‌های لازم را انجام دهند، پیگیری هایی هم که در زمینه باید از طریق صندوق تامین انجام شود هم بر عهده وزارت نیروست اما به نظر می رسد که مسوولان امر در وزارت نیرو در استان همت جدی را در این زمینه ندارند.
مرتضوی خاطرنشان کرد: مطالبه لازم باید در استان ها شکل بگیرد تا مجموعه وزارت نیرو نسبت به وظایف خود در کشور اقدام کند، اما این اراده در مجموعه وزارت نیرو در چند جلسه که با آنها برگزار کردیم، وجود ندارد .