آمار بارش در ۸۵ روز گذشته در کنار دو خشکسالی متوالی سبب شده تا تاب‌آوری منابع آب کشور به حداقل برسد و مدیریت مصرف مردم به عنوان یکی از ارکان ارتقای تاب‌آوری مورد توجه جدی باشد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، بررسی آماری میزان بارش تجمعی کشور از ابتدای مهر سال ۱۴۰۱ تا ۲۵ […]

آمار بارش در ۸۵ روز گذشته در کنار دو خشکسالی متوالی سبب شده تا تاب‌آوری منابع آب کشور به حداقل برسد و مدیریت مصرف مردم به عنوان یکی از ارکان ارتقای تاب‌آوری مورد توجه جدی باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، بررسی آماری میزان بارش تجمعی کشور از ابتدای مهر سال ۱۴۰۱ تا ۲۵ آذرماه سال جاری خبر از دریافت بارش معادل ۳۸٫۳ میلی‌متر در کل کشور می‌دهد که نسبت به متوسط ۵۳ ساله شاهد ۳۳ درصد کاهش هستیم و همچنین میزان بارش نسبت به سال گذشته بارندگی ۱۴ درصد افزایش را تجربه کرده است.

هم اکنون ۱۱ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، قزوین، همدان، قم، کرمانشاه، سمنان، البرز، تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان جنوبی کمتر از ۵۰ درصد متوسط بلند مدت بارش دریافت کرده‌اند.

همچنین ۸ استان ایلام، مرکزی، خورستان، زنجان، هرمزگان، کردستان، گیلان و اصفهان نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از متوسط بلند مدت شاهد بارندگی برف و باران بودند. از سوی دگیر ۶ استان مازندران، آذربایجان غربی، لرستان، خراسان رضوی، کرمان و فارس نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کمتر از متوسط بلند مدت بارندگی داشتنه‌اند و ۲ استان چهارمحال و بختیاری و یزد نیز کمتر از ۱۰ درصد کمتر از متوسط بلند مدت بارش دریافت کردند.

۳ استان کهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی و گلستان کمتر از ۱۰ درصد با میزان بارندگی بلند مدت فاصله دارند و تنها استان بالای نرمال کشور نیز استان بوشهر است که ۱۴ درصد بیشتر از متوسط بلند مدت بارش دریافت کرده است.

*افزایش ۱٫۲ درجه‌ای دمای کشور نسبت به بلند مدت

در همین راستا، سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بر اساس مدل‌های بلندمدت پیش‌بینی هواشناسی طی دوره‌های پیش‌رو احتمال افزایش بارندگی به خصوص در نواحی جنوبی کشور و مناطق نزدیک به خط استوا وجود دارد.

وی افزود: این بارش‌ها عمدتا ممکن است در مدت زمان بسیار کم رخ دهد و عملا در سطح زمین شاهد بروز سیلاب باشیم.

تاجبخش گفت: متوسط دمای کشور در سال آبی کشور ۱٫۲ درجه نسبت به دوره ۵۳ ساله افزایش داشته که عمده این افزایش دما در نیمه شمالی کشور و دامنه‌های زاگرس متمرکز بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم تطبیق هشدارهای این سازمان با اتفاقات روی زمین گفت: با قطعیت می‌توانم اعلام کنم، پیش‌بینی‌های ۴۸ ساعته سازمان هواشناسی با واقعیت بیشتر از ۸۵ درصد تطبیق دارد.

*رتبه بارشی سال جاری در ۵۵ سال گذشته

به گزارش فارس بر اساس آخرین آمار بارندگی ثبت شده، رتبه بارش کشور ۸۵ روز گذشته در مقایسه با ۵۵ سال گذشته رتبه ۴۲ است.همچنین از ۳۸٫۳ میلیمتر بارش کشور در مدت زمان مذکور، ۳٫۱ میلیمتر در مهر ۲۳٫۹ میلیمتر در آبان و ۱۱٫۳ میمیلمتر در ۲۵ روز آذرماه بارش ثبت شده است.

*سدهای مهم کشور چقدر آب دارند

بر اساس به‌روزترین آمار منابع آب سطحی کشور در تاریخ ۲۵ آذرماه سال ۱۴۰۱، مجموع ۵ سد تهران هم‌اکنون ۲۷۹ میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش به ثبت رسیده است.

همچنین سد زاینده رود نیز هم اکنون ۱۵۱ میلیون مترمکعب آب دارد که ۷ درصد نسبت به سال گذشته شاهد کاهش حجم آب پشت سد هستیم. در سد کرخه هم اکنون ۶۰۶ میلیون متر مکعب آب در تراز حجم مرده ذخیره شده که این عدد ۴۲ درصد از وضعیت خشکسالی سال گذشته کمتر است.

سد استقلال و شمیل و نیان در استان هرمزگان به عنوان سدهای تامین کننده آب شرب شهرهای این استان به ترتیب ۱۳۹ میلیون متر مکعب و ۴۰ میلیون متر مکعب ذخیره مفید دارند که نسبت به سال گذشته ۱۴۸ درصد و ۱۸۲ درصد افزایش داشته است.بدترین وضعیت سدهای تامین کننده آب شرب در کشور نیز در سد اکباتان همدان به ثبت رسیده که هم اکنون تنها ۱ میلیون متر مکعب آب دارد و ۷۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش تامین آب را داشته‌ایم. البته با توجه به تکمیل پروژه تامین آب همدان از سد تالوار،کم اکنون مسئله کمبود آب در این استان مطرح نیست.

مسئله‌ای که در صورت تاخیر در آبرسانی و همچنین تکمیل رینگ این شهر می‌توانست زمینه ایجاد یک اَبَربحران در منطقه را مهیا کند.

به گزارش فارس، شرایط بارندگی در سال جاری و همچنین خشکسالی دو سال کشور، شرایط تامین آب را به حد شکننده‌ای رسانده است و از طرفی تاب‌آوری منابع آبی به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و عبور از شرایط یاد شده بدون مدیریت مصرف در همه بخش‌ها امکان پذیر نیست.