مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان از رهایی ۱۲۳ زندانی جرایم غیرعمد با گذشت ۱۶ میلیارد تومانی شاکیان در سالجاری خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ستاد دیه استان اصفهان، اسدالله گرجی‌زاده روز سه شنبه افزود: در مجموع در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های زندانیان جرایم غیر عمد به همت […]

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان از رهایی ۱۲۳ زندانی جرایم غیرعمد با گذشت ۱۶ میلیارد تومانی شاکیان در سالجاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ستاد دیه استان اصفهان، اسدالله گرجی‌زاده روز سه شنبه افزود: در مجموع در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های زندانیان جرایم غیر عمد به همت ستاد دیه استان، طلبکاران خصوصی تا میزان ۲۰ درصد از طلب خود را گذشت کردند.

وی اظهار داشت:به همت خیران خداجو و در قالب برپایی جشن‌های گلریزان در مدت ۲ ماه امسال، زمینه آزادی ۳۰۵ زندانی جرایم غیرعمد فراهم شده است که تا به امروز با طی مراحل اداری و تحقیقات جامع تعداد ۱۱۸ محبوس مرد و پنج بدهکار مالی زن با رقم بدهی بالغ بر ۸۳ میلیارد و ۱۴۴ میلیون تومان از بند ندامتگاه‌های نصف‌جهان رهایی یافتند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان افزود: باقی زندانیانی هم که بدهی‌های تاحدودی سنگین آن‌ها به طریقی تامین شده، بنا به اقضائات قضائی و رعایت مقررات بانکی در آستانه آزادی قرار دارند.

وی افزود: شاکیانی که در ایامی دور با نیت خیر مبلغی را در قالب قرض یا وام در اختیار بستگان و آشنایان خود قرار داده‌ اما بدلایلی چون مشکلات اقتصادی قادر به استیفای دیون نشده‌بودند و بناچار مطالبات حقه خود را با طرح دعوی علیه بدهکار در محاکم پیگیری کرده بودند، با احراز ناتوانی مالی زندانیان و ارائه مشروح تحقیقات ستاد دیه از وضعیت شخص مقروض، از دریافت کامل یا بخشی از بدهی چشم‌پوشی کردند و با این اقدام حسنه ۲۰ درصد از وجه درخواستی و بعبارتی مبلغی معادل ۱۶ میلیارد تومان را با هدف رهایی دربندان زیرپوشش ستاد دیه بخشش کردند.

گرجی‌زاده با قدردانی از حمایت قضات محاکم حقوقی در راستای حبس‌زدائی از بدهکاران غیربزهکار یادآور شد: از بدهی تقریبا ۸۳ میلیارد تومانی ۱۲۳ زندانی آزاد شده در فروردین و اردیبهشت ماه با پذیرش دادخواست اعسار و همچنین تعدیل اقساط ۵۵ درصد کل بدهی، مقرر شد تا حدود ۴۶ میلیارد تومان این مطالبات با تقسیط همسو با شرایط معیشتی بدهکار در مواعدی معین از جانب خود او پرداخت شود که این تدبیر و این شیوه تعیین تسویه دین، اتفاق مبارکی در حوزه زندان‌زدائی است.

وی با اشاره به جمعیت یکهزار و ۹۵ نفری زندانیان جرایم غیرعمد در استان اصفهان اعلام کرد: بر حسب بررسی‌های صورت گرفته و با عنایت به آخرین استعلام‌های قضایی اخذ شده هم‌اکنون ۱۳۹ زندانی واجد شرایط کمک در زندان‌های اصفهان تحمل حبس می‌کنند که هفت نفر از این محبوسان زن هستند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان افزود: این افراد، کسانی هستند که نه با ارتکاب اعمال مجرمانه بلکه بدلیل تنگدستی در پرداخت بدهی یا وقوع یک پیشآمد رهسپار زندان شده‌اند.

شایان ذکر است، ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان اصفهان از رمضان سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد