ماتئوش موراویتسکی نخست وزیر لهستان چهارشنبه شب گفت: برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران انرژی بسیار خودخواهانه رفتار می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از یورونیوز، اظهارات انتقادی موراویتسکی در حالی است که وزیران انرژی اتحادیه اروپا بار دیگر نتوانستند پیشنهاد متوقف شده برای اعمال اولین سقف قیمت […]

ماتئوش موراویتسکی نخست وزیر لهستان چهارشنبه شب گفت: برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران انرژی بسیار خودخواهانه رفتار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از یورونیوز، اظهارات انتقادی موراویتسکی در حالی است که وزیران انرژی اتحادیه اروپا بار دیگر نتوانستند پیشنهاد متوقف شده برای اعمال اولین سقف قیمت گاز روسیه را تایید کنند.

لهستان، یونان، بلژیک، ایتالیا و مالت از حامیان اصلی تعیین سقف قیمت گاز هستند.

آلمان، هلند، دانمارک، اتریش، استونی و لوکزامبورگ به شدت در مورد این اقدام آزمایش نشده تردید دارند و معتقدند امنیت نگران کننده منابع، ممکن است به خطر بیفتد.

بحث‌ها بر سر این است که سقف قیمتی چقدر باید بالا یا پایین تعیین شود. کمیسیون اروپا ابتدا ۲۷۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت را پیشنهاد کرد. این باعث خشم جناح طرفدار تعیین سقف شد که محدوده‌ای در حدود ۲۰۰ یورو را ترجیح می‌دهند، سطحی که توسط گروه مخالف تعیین سقف رد شده است.

موراویتسکی گفت: برخی کشورها که باید از نظر بهای گاز، با توجه به این بحران کنار بیایند، اما این کار را بسیار خودخواهانه انجام می‌دهند و منافع خود را در نظر می‌گیرتد.

وی افزود: سقف قیمت بنزین را باید در میان انتظارات ما و آلمان، هلند و دیگران یافت. با این حال، نحوه مخالفت سرسختانه آنها با این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا معتقدم که ما هنوز راه زیادی تا دستیابی به مصالحه بر سر سقف قیمت گاز در پیش داریم.

موراویسکی از رهبران اتحادیه اروپا خواست که از اختلافات سیاسی خود فراتر رفته و به یک نقطه مشترک دست یابند تا این اتحادیه بتواند از تکرار رکوردشکنی قیمت‌ها در تابستان جلوگیری کند.

نخست‌وزیر لهستان گفت: ما از کمیسیون اروپا انتظار داریم در یافتن سقف مناسب قیمت گاز شجاع‌تر و قاطع‌تر عمل کند.

وی افزود: امیدارم که اتحادیه اروپا در این مورد در سریع‌ترین زمان ممکن به راه‌حل دست یابد، راه‌حلی که به نفع اقتصاد و رشد اروپا در سال جاری و سال‌های پس از آن باشد.

مذاکرات در مورد تعیین سقف گاز قرار است روز دوشنبه در جلسه وزرای انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادامه پیدا کند.

تحریم‌های غرب علیه روسیه و اقدام متقابل روسیه علیه غرب و کاهش صادرات گاز به اروپا در هفته‌های اخیر موجی از نگرانی‌ها نسبت به زمستان سرد پیش رو ایجاد کرده و برخی صنایع اروپایی به خاطر کمبود گاز تعطیل شده‌اند.