با نگاهی به پیشینه برپایی شب یلدا از گذشته تا امروز متوجه می‌شویم که آداب برگزاری این آیین رفته‌رفته کوچک‌تر شده و گاه با نمادهای جدید همراه شده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، برگزاری مراسم شب یلدا یکی از کهن‌ترین مراسم‌های ایرانی‌هاست که در این سال‌ها با تلفیقی از سنت و تجدد، رنگ […]

با نگاهی به پیشینه برپایی شب یلدا از گذشته تا امروز متوجه می‌شویم که آداب برگزاری این آیین رفته‌رفته کوچک‌تر شده و گاه با نمادهای جدید همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، برگزاری مراسم شب یلدا یکی از کهن‌ترین مراسم‌های ایرانی‌هاست که در این سال‌ها با تلفیقی از سنت و تجدد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. با وجود مشکلات اقتصادی و تحول فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی در سال‌های گذشته، برگزاری این مراسم تقریباً یکی از سنت‌های رایج در سال‌های گذشته بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که آداب و رسوم برگزاری شب یلدا در میان ایرانی‌ها کم‌کم تغییر کرده، کوچک و کوچک‌تر شده و گاه نمادهایی بر آن افزوده شده که چندان قرابت فرهنگی با فرهنگ ایرانی ندارند؛ مانند اضافه شدن درخت کاج که نمادی از کریسمس است، در کنار سفره شب یلدا که پیش از این تنها با حضور نمادهای ایرانی مانند دیوان حافظ یا شاهنامه، انار و … برپا می‌شد.

یلدا از کجا وارد فرهنگ ایرانی‌ها شد؟

با نگاهی به پیشینه آداب و سنن ایرانی، به نظر می‌رسد که برگزاری مراسم شب چله یا یلدا از گذشته تا امروز تغییراتی داشته است. «چله» که امروزه تنها آن را با «شب یلدا» می‌شناسیم، در گذشته فقط برای این شب خاص کاربرد نداشته است. از دیدگاه گاه‌شماری و ستاره‌شناسی، فرارسیدن سرما و گرما، مهمترین معیار در تعیین چله بوده است؛ از این رو در تقویم گذشته دو چله عموماً لحاظ می‌شده است: چله زمستان و چله تابستان.

چله تابستان را از ابتدای تیرماه در نظر می‌گرفته‌اند و چله زمستان را از ابتدای دی‌ماه. چله زمستان خود به دو چله کوچک و بزرگ تقسیم‌بندی می‌شد: چله بزرگ از اولین روز دی‌ماه تا دهم بهمن‌ماه در نظر گرفته می‌شد و چله کوچک از باقی این ایام تا پایان بهمن‌ماه. تلاقی این دو چله را نیز «چارچار» می‌نامیدند. پایان چله بزرگ با برگزاری جشن سده گرامی داشته می‌شد؛ جشنی که از آداب مرسوم در گذشته بوده و بازتاب بسیاری در فرهنگ و ادب فارسی دارد. چنانکه فردوسی در شاهنامه پیدایش جشن سده را از دوران حکومت هوشنگ می‌داند: