سناتور جمهوریخواه آمریکایی دولت جو بایدن را به کم اهمیت نشان دادن افشای اسناد نظامی و اطلاعات محرمانه متهم کرد و گفت این یک «مساله بسیار مهم است». به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای هیل نوشت: انتقاد مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدای آمریکا در حالی مطرح شده که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور […]

سناتور جمهوریخواه آمریکایی دولت جو بایدن را به کم اهمیت نشان دادن افشای اسناد نظامی و اطلاعات محرمانه متهم کرد و گفت این یک «مساله بسیار مهم است».

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، تارنمای هیل نوشت: انتقاد مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدای آمریکا در حالی مطرح شده که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور روز پنچشنبه مدعی شد که انتشار این اسناد «پیامد مهمی» ندارد.

روبیو در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت بایدن نمی تواند به طور موثر با جهان ارتباط برقرار کند.

این سناتور جمهوریخواه گفت درز این اطلاعات محرمانه به «ارزیابی جامع» درباره این که اسناد محرمانه کشور چگونه تقسیم بندی شده اند و چگونه افراد به آن دسترسی پیدا کرده اند و نحوه حفاظت از آنها نیاز دارد.

روبیو گفت، در این مورد خاص، این اسناد توسط یک فرد ۲۱ ساله آنلاین شده است و به نظر نمی رسد او جاسوس هیچ کشوری بوده است. او قصد داشته در بین دوستانش خودنمایی کند اما ببینید چه آسیبی رسانده است.

افشای اسناد محرمانه برخی از روابط بین المللی آمریکا را به چالش کشید زیرا این افشاگری حاوی اطلاعاتی محرمانه درباره ارزیابی جنگ اوکراین و توانایی روسیه در این جنگ و عملیات جاسوسی آمریکا در چندین کشور از جمله متحدانش بود.

آنتونی بلینکین وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که این افشاگری تاثیری در همکاری واشنگتن با متحدانش نخواهد داشت.

روبیو در واکنش به این اظهارات مقامات دولتی آمریکا گفته است اگر این مساله مهم نیست چرا پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) به منزل آن شخص یورش برد و او را در یک خودروی زرهی دستگیر کرد؟

بلینکن روز شنبه در جریان یک تماس مطبوعاتی از هانوی، ویتنام، گفت که آمریکا با متحدان و شرکایش درباره پیامدهای افشای اطلاعات تماس گرفته است تا درباره تعهد خود به «حفاظت از اطلاعات» و «مشارکت های امنیتی ما» روشنگری کند.

بلینکن خاطرنشان کرد که مظنون به دلیل افشای اطلاعات در بازداشت و اقداماتی در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود اطلاعات آمریکا از درز اطلاعات بیشتر در امان است.

به نوشته هیل، سفر روز یکشنبه بلینکن به ژاپن برای مذاکرات سه روزه با وزیران خارجه گروه هفت، روابط آمریکا و متحدانش را محک خواهد زد.

به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

بایدن گفته که نگران محتوای اسناد افشا شده نیست بلکه از این واقعیت که چگونه این اطلاعات فاش شده، نگران است.

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه در پی اعلام نام افشاگر اسناد محرمانه آمریکا در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: افشای اسناد محرمانه آمریکا به صورت آنلاین یک اقدام عمدی مجرمانه است.

پیشتر مریک گارلند دادستان کل آمریکا دستگیری جک تکسیرا را در ارتباط با «تحقیقات پیرامون خارج کردن، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی» اعلام کرد.