مترو و حلقه چهارم ترافیکی اولویت های عمرانی شهر/مناطق یک و سه قلب تاریخی شهر اصفهان رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان یکصدایی را حلقه مفقوده مدیریت بافت تاریخی دانست و گفت: معتقدیم گردشگری اصفهان می‌تواند کل ایران را آباد کند، بنابراین باید به آن بپردازیم که خود شهر اصفهان از […]

مترو و حلقه چهارم ترافیکی اولویت های عمرانی شهر/مناطق یک و سه قلب تاریخی شهر اصفهان

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان یکصدایی را حلقه مفقوده مدیریت بافت تاریخی دانست و گفت: معتقدیم گردشگری اصفهان می‌تواند کل ایران را آباد کند، بنابراین باید به آن بپردازیم که خود شهر اصفهان از این گوهر گرانبها چقدر استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نخستین دوره حضور خود در شورای شهر را تجربه می‌کند. ولی در این مدت موضوعات مهمی مانند احیای بافت تاریخی و فرسوده را پیگیری کرده و خبرهای خوبی برای مردم اصفهان دارد.

او با حضور در اتاق خبر اصفهان شورا از دغدغه‌های خود در حوزه بافت تاریخی، لزوم احیا و تعیین مدیریتی واحد برای این بافت در کلانشهر اصفهان سخن گفت و به سئوالات مختلف پیرامون حوزه مسئولیت خود پاسخ داد.

پروژه‌های عمرانی به حومه شهر منتقل شده‌اند

اکنون اولویت‌های کلان عمرانی شهر حلقه چهارم ترافیکی و مترو است، همچنین اجرای پروژه در مناطقی که در مرکز نیستند . گفته می‌شود شهر از پروژه‌های عمرانی اشباع شده و دیگر طرحی دیده نمی‌شود در حالی که قبلا این پروژه‌ها در مناطق مرکزی فعال بود و اکنون در مناطق حومه‌ای و پیرامون شهر مانند ۱۳،۱۱، ۱۴ و… این پروژه‌ها دیده می‌شود. بنابراین مردم در مرکز شهر کمتر کارگاه می‌بینند. در مناطق حومه‌ای شهر مردم در حال دیدن ساخت گذرگاه‌ها، پارک‌ها و… هستند، ترافیک نیز در این مناطق کمتر است بنابراین جلب توجه کمتری دارد.

ارزش‌سنجی طرح‌های عمرانی قبل از اجرا

به جز حلقه چهارم ترافیکی شهر و مترو، پروژه اتوبان چمران، پل شیخ صدوق و پل توحید در دست اقدام است. عدم اجرای آن نیز به علت اختلاف در طراحی بوده است. به عنوان مثال در مورد اتوبان چمران چندین نظر وجود دارد اینکه آیا زیرگذر اجرا شود مانند بزرگمهر یا مانند اتوبان خیام، سوار و پیاده شود. دوربرگردان یا پل ایجاد شود. بنابراین ترافیک سنجی و ارزش سنجی در حال انجام شود تا تصمیم گرفته شود که کدام یک از این روش‌ها بهتر است. قولی که به ما دادند این است که در نهایت تا دو ماه آینده ارزش‌سنجی‌ها صورت گیرد تا تصمیمی قاطع انجام شود.

شورای سیاست‌گذاری طرح‌ها در شهرداری همه طرح‌ها را قبل از اجرا بررسی می‌کند، پیش از آن کارشناسی و نیازسنجی‌ها نیز انجام می‌شود. در این شورا معاون شهرسازی شهرداری، شهردار منطقه، اعضای شورای شهر، گاهی شهردار اصفهان حضور دارند. این طرح را از نظر حالت‌های بهینه بررسی می‌کنند، سعی می‌شود روی طرح چکش‌کاری لازم انجام شود تا بعدها دچار تغییر مجدد نشود.

گاهی متاسفانه این اتفاق می‌افتد که با همه بررسی‌ها، طرح بعد از اجرا تغییر می‌کند. علت آن نیز کار انسان است، انسان بدون خطا نیست اما باید دقت بیشتر صورت گیرد تا درصد خطا در اجرای اینگونه طرح‌ها کمتر شود.