درشرایطی که ذخایر سدهای تهران افت قابل توجهی نسبت به سال قبل و سالهای نرمال داشته، مصرف لحظه‌ای آب در تهران رکورد ۵۵ هزار لیتر در ثانیه را به ثبت رساند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، بعد از افت فشار و قطعی‌های آب در برخی مناطق تهران که در پی ریزش یک میلیون […]

درشرایطی که ذخایر سدهای تهران افت قابل توجهی نسبت به سال قبل و سالهای نرمال داشته، مصرف لحظه‌ای آب در تهران رکورد ۵۵ هزار لیتر در ثانیه را به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، بعد از افت فشار و قطعی‌های آب در برخی مناطق تهران که در پی ریزش یک میلیون تن از توده‌های سنگ و خاک در شامگاه ۱۸ خرداد، در محل خروجی آب از سد کرج، در نیمه دوم خردادماه به‌مدت چند روز بروز کرد، وضعیت تأمین آب تهران هم‌اکنون در شرایط پایدار قرار دارد و افت فشار آب یا قطعی ناشی از کسری تأمین آب در هیچ نقطه‌ای از تهران در روزهای اخیر گزارش نشده است.

اما تهران با وضعیت چالش‌برانگیزی مواجه است که مثل قیچی دولبه، تأمین پایدار آب در تهران را در روزهای باقی‌مانده از تابستان گرم امسال، تهدید  می‌کند. یک لبه از این قیچی، بحث افت عجیب ذخایر آبی سدهای تهران در سال آبی جاری است که این میزان افت، در سالهای خشک نیز کم‌سابقه بوده، به‌طوری که در پایان خردادماه، میزان ذخایر آبی سدهای ۵گانه تأمین آب شرب تهران، تنها ۵۹۷ میلیون مترمکعب بوده است.
وجود ذخایر ۵۹۷ میلیون مترمکعبی سدهای ۵گانه تهران در پایان خرداد ۱۴۰۲ درحالی است که میزان ذخایر آبی این سدها در زمان مشابه سال قبل، ۶۴۰ میلیون مترمکعب بوده و میزان ذخایر نرمال سدهای ۵گانه تهران در پایان خرداد هر سال باید ۹۶۰ میلیون مترمکعب باشد.
درواقع با کسری ۳۶۳ میلیون مترمکعبی ذخایر سدهای تأمین آب تهران نسبت به سالهای نرمال مواجه‌ایم. از سوی دیگر بحث مصرف به صورت یکی دیگر از لبه‌های قیچی نمود کرده که در کنار افت ذخایر سدها، تأمین پایدار آب را به چالش می‌کشد.
رشد مصرف آب تهران در برخی روزها رکوردهای جدیدی به‌جای می‌گذارد و در روزهای اخیر، مصرف لحظه‌ای آب تهران با رسیدن به عدد بی‌سابقه ۵۵ هزار لیتر در ثانیه، رکورد جدیدی در بخش مصرف آب تهران به ثبت رساند.
این درحالی است که در سالهای گذشته در پیک مصرف تابستانه، مصرف لحظه‌ای آب تهران در بیشترین مقدار، به ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه رسیده بود. هم‌اکنون در هر شبانه روز حدود ۳٫۵ میلیون مترمکعب آب در تهران مصرف می‌شود