وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی ایران به شدت نیاز به اقتصادی شدن دارد در غیر این صورت از بین خواهد رفت و برای اقتصادی شدن نیز باید دانش و فناوری وارد این بخش شوند. جواد ساداتی نژاد جمعه شب، ششم آبان ماه در مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز (رینوتکس۲۰۲۲)، اظهار […]

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی ایران به شدت نیاز به اقتصادی شدن دارد در غیر این صورت از بین خواهد رفت و برای اقتصادی شدن نیز باید دانش و فناوری وارد این بخش شوند.

جواد ساداتی نژاد جمعه شب، ششم آبان ماه در مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز (رینوتکس۲۰۲۲)، اظهار کرد: پر شتاب ترین کار در زمانه امروز ما رویدادهایی هستند که در حوزه علم و فناوری و اتفاقات نوآورانه‌ در حال وقوع هستند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که ثروت در دنیای امروز مدیون علم و فناوری است، افزود: ثروت مندترین (از لحاظ مالی) انسان‌های امروز نیز
کسانی هستند که در حوزه علم و فناوری در حال فعالیت بوده و مدل ثروت در دنیای امروز نیز تغییر کرده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان صدرنشین بخش‌های مختلف از جمله تالارهای بورس در دنیا هستند.
ساداتی نژاد با بیان این‌که وظیفه ما تولید ثروت در کشور برای نسل آینده است، گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که تولید ثروت نیز عبادت است لذا کار بسیار فعالانه، صحیح و رو به رشدی در بخش جوانان کشور در حوزه تحقیقاتی و دانش بنیانی در حال وقوع بوده و رویداد امروز هم نمونه‌ای از این حرکت در آذربایجان شرقی است.
وی با اشاره به بازدید خود از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی این نمایشگاه، افزود: کارهای بسیار بدیع و خوبی در جریان بوده و آینده روشن در حوزه بخش کشاورزی و آب کشور را نوید می‌دهد.
وی با بیان این‌که نیاز به دانش فناوری و نوآوری در بخش کشاورزی شاید مهمتر از نیاز سایر بخش‌ها باشد، اظهار کرد: می‌توان گفت که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی کشور عقب تر از سایر بخش‌ها هستیم که بایستی آن را با سرعت بیشتری جبران کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نامگذاری سال جاری، افزود: نخستین وزارتخانه‌ای بودیم که آیین نامه مربوط به شعار سالجاری را در دولت تصویب کردیم تا بتوانیم در بخش شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آن‌ها کار جدی را شروع کنیم تا این شرکت‌ها بتوانند رشد کرده و محصولات خود را به بازار عرضه کنند.
وی ادامه داد: امسال پارک‌های تخصصی علم و فناوری کشاورزی برای نخستین بار شروع به کار کرده که دو پارک و پنج دهکده علم و فناوری از جمله دهکده علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز تا به امروز راه اندازی شده است.
وی با بیان این‌که راه اندازی مزرعه‌های نوآوری در روستاها در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: در حوزه‌های بسیاری در بخش کشاورزی نیاز به حضور شرکت‌های دانش بنیان داریم که مهمترین آن‌ها نهاده‌های فناورانه است.
ساداتی نژاد افزود: بالای ۹۰ درصد بذر کشور را از خارج وارد می‌کنیم و به شدت نیازمند حضور شرکت‌های داشن بنیان در حوزه فناوری‌های کودی، تاسیسات آبیاری، کشاورزی دقیق، ابزارآلات گلخانه، تولید نهال، تغذیه دام و طیور و …‌ هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ایران یکی از واردکنندگان نهاده‌های دامی بوده و حجم بسیاری از ارز کشور برای این امر صرف می‌شود در حالی که می‌توان تغذیه جایگزین را بر اساس ضایعات بخش کشاورزی تهیه کنیم ولی این امر نیاز به حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه خوراک دامی است.
وی در خصوص مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی، افزود: محصولات دانش بنیان تولید می‌شود اما در مرحله فروش با مشکل مواجه شده و بسیاری از این شرکت‌ها به تعطیلی کشیده می‌شوند.
وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: تمامی نیازهای فناورانه بخش کشاورزی کشور را شناسایی کرده و تاکنون ۳۰۰ نیاز فناورانه در بخش کشاورزی از معاونت‌ها و موسسات مختلف جمع آوری شده است که دارای کارفرما و سفارش دهنده هستند.
وی افزود: به زودی نمایشگاهی برگزار می‌کنیم تا این نیازها را به شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی عرضه می‌کنیم و با عقد قراردادهایی بین کارفرما و شرکت‌های دانش بنیان این شرکت‌ها از ابتدا دغدغه فروش محصول نداشته باشند.
وی در خاتمه با بیان این‌که وزارت جهادکشاورزی از برگزاری نمایشگاه رینوتکس حمایت کرده و آماده است تا در رویدادهای آینده حضور یابد، افزود: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از قطب‌های امنیت غذایی کشور است.