سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکرین ادعا کرد: متعهدیم با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه همکاری کنیم. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا […]

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکرین ادعا کرد: متعهدیم با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه همکاری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه انگلیس و فرانسه، موضوع ادعایی ارسال پهپادهای ایران به روسیه را مطرح و اعضای شورا از دبیرخانه سازمان ملل گزارش‌های کارشناسی مبنی بر انتقال این سلاح‌های خطرناک را دریافت کردند.

وی در تداوم کارزار رسانه ای غرب علیه ایران مدعی شد: ما نگرانی شدید خود را در مورد خرید این پهپادها توسط روسیه از ایران و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ابراز کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: آمریکا در ماه جولای هشدار داده بود که ایران قصد دارد پهپادهایی را به روسیه منتقل کند تا از آنها در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده شود.

وی ادعا کرد اکنون شواهد فراوانی داریم که نشان می‌دهند این پهپادها برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی و زیرساخت‌های غیرنظامی حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پرایس ایران را متهم به دروغگویی کرد و مدعی شد از آنجا که ایران همچنان به انکار انتقال سلاح به روسیه برای استفاده در اوکراین ادامه می‌دهد، متعهد هستیم که با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه همکاری کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که خود تاکنون حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، تهدید کرد واشنگتن در استفاده از تحریم‌ها و سایر ابزارهای مناسب برای عاملان انتقال پهپادها به روسیه تردید نخواهد کرد.

وی در عین حال اعتراف کرد به افزایش کمک‌های امنیتی بی‌سابقه به اوکراین از جمله قابلیت‌های دفاع هوایی ادامه خواهد داد تا اوکراین بتواند از خود دفاع کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک نیز در جمع خبرنگاران ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را رد و تاکید کرد این ادعاها هیچ ارتباطی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

امیرسعید ایروانی اضافه کرد: ما از تلاش‌های جاری برای یافتن راه حل برای این مناقشه (اوکراین) حمایت کرده و در این رابطه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در دوطرف درگیری در مناسبت‌های مختلف تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم ایران خاطرنشان کرد: ایران همواره گفته است که ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کند.

وی از اینکه برخی کشورها در بحران اوکراین فقط انگیزه‌ها و اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند، ابراز ناامیدی کرد و افزود: این کشورها با ایجاد یک کارزار ضد اطلاعاتی و جنگ روانی علیه ایران تلاش می‌کنند از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل یک تفسیر گمراه کننده ارائه کرده و بین ادعاهای بی‌اساس و قطعنامه۲۲۳۱ ارتباط برقرار کنند.

ایروانی افزود: ایران تاکید دارد که موضوعات حول درگیری جاری در اوکراین کاملا با قطعنامه ۲۲۳۱ در شکل و محتوا غیر مرتبط است و هر فعالیتی در این رابطه خارج از قطعنامه و دستور کار دبیرخانه است. به علاوه قاطعانه اعتقاد داریم که هیچ یک از سلاح‌های صادراتی ایران از جمله پهپاد به سایر کشورها مشمول پاراگراف ۴ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

آمریکا در حالیکه از آغاز جنگ اوکراین تاکنون حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که این موضوع از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شده است.