یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که استفاده بیش از 3 ساعت از تلفن هوشمند در نوجوانان منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی می‌شود.
به گزارش گروه علم و فناوری پایگاه خبری شهیدیاران به نقل از گجت۳۶۰، به دلیل محبوبیت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و همچنین رشد کانال‌های تلویزیونی، بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های آموزشی، کودکان و نوجوانان زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به صفحه‌نمایش می‌کنند، این اتفاق می‌تواند منجر به کمردرد و مسائل دیگر شود.
مطالعه محققان برزیلی که در مجله علمی Healthcare منتشر شد، چندین عامل خطر برای سلامت ستون فقرات را شناسایی کرد، مانند نگاه کردن به صفحه نمایش برای بیش از سه ساعت در روز، نزدیکی چشم به صفحه نمایش و نشستن یا دراز کشیدن روی شکم.
این درد در گروه های سنی مختلف سراسر جهان رایج است و شیوع آن بین ۱۵ تا ۳۵ درصد در بزرگسالان و ۱۳ تا ۳۵ درصد در کودکان و نوجوانان است. رشد استفاده از دستگاه های الکترونیکی در طول همه گیری کووید-۱۹ به وضوح این مشکل را بدتر کرد. بر اساس تحقیقات متعدد، عوامل خطر مرتبط با درد مهره های پشتی و یا قفسه سینه ایی عبارتند از: فیزیکی، فیزیولوژیکی، روانی و رفتاری. همچنین شواهد قوی از تأثیر فعالیت بدنی، عادات کم تحرکی و اختلالات روانی بر سلامت ستون فقرات وجود دارد. همه این عوامل در آخرین بررسی جهانی شواهد و دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) حیاتی تلقی می‌شوند.
بر اساس این مقاله، اطلاعات در مورد عوامل خطر برای درد مهره های پشتی و یا قفسه سینه ایی در دانش‌آموزان دبیرستانی مهم است زیرا کودکان و نوجوانان مبتلا به کمردرد غیرفعال‌تر هستند، پیشرفت تحصیلی کمتری دارند و مشکلات روانی اجتماعی بیشتری دارند.