گامی به سوی «اصفهانِ پاک» با «اصپاک» «اصپاک» عنوان طرحی در قالب جمع آوری پسماند خشک از درب منازل شهروندان است که از اواخر مهرماه سال جاری به صورت رسمی آغاز به کار کرد. آنچه در ادامه می آید مروری بر ضرورت و روند اجرای این طرح و نتایج آن به روایت تعدادی از مدیران […]

گامی به سوی «اصفهانِ پاک» با «اصپاک»

«اصپاک» عنوان طرحی در قالب جمع آوری پسماند خشک از درب منازل شهروندان است که از اواخر مهرماه سال جاری به صورت رسمی آغاز به کار کرد. آنچه در ادامه می آید مروری بر ضرورت و روند اجرای این طرح و نتایج آن به روایت تعدادی از مدیران شهری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، اگرچه سالهاست که با فرهنگسازی مدیریت شهری اصفهان بر امر جداسازی پسماندهای تر و خشک از مبداء تاکید می‌شود و علاوه بر خودروهای جمع‌آوری بازیافت، ایستگاه های دریافت پسماند خشک در نقاط مختلف شهر نیز مستقر هستند، اما به‌نظر می‌رسد هنوز برخی شهروندان این امر مهم را جدی نمی‌گیرند و با سپردن پسماند به زباله گردها، مشکلاتی را در روند بازیافت پسماند ایجاد می کنند.
باید توجه داشت که در کشورهای توسعه‌یافته بخش عمده‌ای از توسعه و ارتقای مدیریت پسماندها برعهده تشکل‌های غیردولتی و مشارکتی است که باتوجه به ماهیت رقابتی و اقتصادی، نقش بسیار زیادی در نوآوری و توسعه شبکه‌های مدیریت پسماند شهری برعهده دارند و هزینه‌های هنگفتی را برای جمع‌آوری، جابه‌جایی و دفع مواد زائد و زباله صرف می‌کنند. با این وجود، مدیریت شهری اصفهان در این دوره و در ادامه سیاست قبلی تفکیک پسماند خشک و تَر و مشارکت بیشتر شهروندان در این امر، از ۲۳ مهرماه امسال به‌صورت رسمی طرح جمع‌آوری پسماند خشک از طریق سامانه «اصپاک» را در دستور کار قرار داد.
دانلود سامانه «اصپاک» از اپلیکیشن «اصفهان من»
شهردار اصفهان در روز ۲۲ مهرماه در برنامه رادیویی «سلام اصفهان» درباره سامانه‌ «اصپاک» به منظور تحویل پسماند خشک به سازمان مدیریت پسماند توضیح داد: شهروندان می‌توانند با دانلود سامانه «اصپاک» از اپلیکیشن «اصفهان من»، از امکان تماس یا ارسال پیام به پیک سیار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان استفاده کرده و از ماموران این سازمان بخواهند تا به درِ منزل آنها مراجعه کرده و پسماند را تحویل بگیرند.
علی قاسم‌زاده با اعلام اینکه به‌زودی خدمات جدیدی مانند کیف‌پول به سامانه «اصپاک» افزوده می‌شود، تاکید کرد: شهروندان می‌توانند از هزینه کیف‌پول برای استفاده از خدمات شهرداری استفاده کنند. بنابراین زمان آن فرارسیده تا همه شهروندان اصفهان اپلیکیشن «اصفهان من» را نصب کنند، چراکه بسیاری از خدمات شهر ازجمله خدمت جدید «اصپاک» روی این سامانه ارائه می‌شود.
بهبود روند جمع‌آوری پسماند با اصپاک
از سوی دیگر رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با ورود برخی مجموعه‌های غیررسمی برای جمع‌آوری پسماندهای شهری در اصفهان، این فرایند با مشکلاتی روبه‌رو شده بود، اما ابتکار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان این است که شهروندان بتوانند با استفاده از نرم‌افزار «اصپاک» به‌صورت منظم و مدیریت شده در زمان دلخواه و با دریافت امتیازات تشویقی مانند بیمه آتش‌سوزی منازل، پسماند خود را تحویل دهند اقدام خوب و مبتکرانه‌ای است.
محمد نورصالحی ابراز امیدواری کرد که نرم‌افزار «اصپاک» روند جمع‌آوری و مدیریت پسماند را نسبت به قبل بهبود ببخشد و همزمان با اجرای این طرح در رابطه با تولید پسماند کمتر و تفکیک در مبدا فرهنگ‌سازی انجام شود تا مواد قابل بازیافت به سرعت و با روش‌های بهداشتی تحویل سازمان پسماند شود.
دریافت بیمه نامه آتش سوزی در ازای کسب ۵۰ امتیاز
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان هم توضیح داد: در حال حاضر از طریق اصپاک فقط پسماندهای خشک از درب منازل شهروندان تحویل گرفته می‌شود؛ در مرحله نخست هر بار با تحویل پسماند خشک، مقدار آن در سیستم ثبت می‌شود و زمانی که این عدد به میزان ۲۵ کیلوگرم رسید یا ۵۰ امتیاز در نرم‌افزار ثبت شد، شهروندان می‌توانند از بیمه آتش‌سوزی منازل به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ تومان استفاده کنند.
به گفته مهدی بقایی، زمان حضور خودروهای جمع‌آوری پسماند خشک در منازل را خود شهروندان از طریق سامانه اصپاک در نوبت‌های صبح یا بعدازظهر درخواست می‌کنند، نکته دیگر اینکه روزهای جمعه پوسته میوه‌ها نیز با ثبت درخواست در سامانه اصپاک تحویل گرفته می‌شود.
جمع آوری پسماند با اصپاک طی یک روز
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، یکی از چالش‌های حوزه جمع‌آوری پسماند خشک، مراجعه هفتگی خودروهای جمع‌آوری بازیافت به محلات بود، اما اکنون با ثبت درخواست هوشمند افراد، حداکثر طی یک روز عوامل جمع‌آوری پسماند خشک جلوی درب منازل شهروندان اعزام خواهند شد.

غلامرضا ساکتی با اشاره به اینکه طرح سامانه هوشمند اصپاک حدود ۲ ماه به صورت آزمایشی و در چند منطقه از شهر اصفهان اجرا شد، گفت: این طرح از ۲۳ مهر ماه به طور رسمی در اصفهان اجرایی شد و در مسیر توسعه اپلیکیشن و خدمت مذکور، هدایا و طرح‌های تشویقی و انگیزشی بیشتری در نظر گرفته شده است.
به گفته او، در این سامانه شهروندان با تحویل ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ تومان منازل خود را بیمه آتش‌سوزی می‌کنند، همچنین خدمات بهتر و موثرتری برای تشویق شهروندان به منظور تحویل پسماند خشک پیش‌بینی شده که اطلاع‌رسانی خواهد شد.
او تاکید کرد: شهروندان اصفهان می‌توانند اپلیکیشن «اصفهان من» را از نشانیapp.isfahan.ir دانلود کنند و از خدمات طرح «اصپاک» به نشانی https://isfpak.com بر روی این سامانه بهره مند شوند.
اجرای طرح های تشویقی در ازای دریافت امتیاز
همچنین معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه جمع‌آوری دو دسته پسماند خشک و پوست میوه در سامانه اصپاک تعریف شده است، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند از طریق این سامانه در طول هفته درخواست جمع‌آوری پسماند خشک و در روزهای جمعه درخواست جمع‌آوری پوست میوه خود را ثبت کنند که در ازای پسماندی که به سامانه تحویل می‌دهند، امتیازهایی بنابر تعاریف ثبت شده در سامانه دریافت می‌کنند که این امتیازها برای دریافت خدمات از سامانه قابل استفاده است.
حامد شریفی تاکید کرد که در فاز توسعه این سامانه پسماندهای دیگری مانند پسماندهای ساختمانی، الکترونیکی یا جزو ویژه پسماندهای خانگی را تعریف می‌کنیم که شهروندان بتوانند پسماند را به‌صورت برخط ثبت کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوند.
مشارکت اجتماعی رکنی مهم در موفقیت طرح اصپاک
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز درباره راه‌اندازی سامانه اصپاک برای جمع‌آوری پسماند خشک در اصفهان گفت: اگر بخواهیم شهر خوب و بهره‌وری مطلوب داشته باشیم، مشارکت اجتماعی و استفاده از فناوری‌ها باید سرلوحه اقدامات و ابتکارات مدیریت شهری قرار گیرد.
مصطفی نباتی‌نژاد راه‌اندازی سامانه اصپاک را اقدامی مؤثر در راستای استفاده از بستر فناوری اطلاعات، ارتباطات و هوشمندسازی شهر دانست و توضیح داد: بسیاری اوقات شهروندان نمی‌دانند خودروی جمع‌آوری پسماند چه زمانی به منزل آن‌ها می‌رسد، بنابراین اگر سیستم اطلاع‌رسانی مسیر خودروهای جمع‌آوری پسماند تر نیز راه‌اندازی شود و در دسترس شهروندان قرار گیرد، آن‌ها نسبت به این موضوع متعهدتر خواهند بود و درمجموع شهر جلوه بهتری خواهد داشت.