رییس کل دادگستری کردستان گفت: در سال گذشته ۲۱ واحد تولیدی تعطیل، نیمه تعطیل یا دارای مشکلات، با ورود دادگستری فعال شدند و برای ۳۲۵ نفر اشتغال ایجاد شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان،حجت‌الاسلام سید حسین حسینی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران استان کردستان در سنندج اظهار داشت: ستاد اقتصاد […]

رییس کل دادگستری کردستان گفت: در سال گذشته ۲۱ واحد تولیدی تعطیل، نیمه تعطیل یا دارای مشکلات، با ورود دادگستری فعال شدند و برای ۳۲۵ نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان،حجت‌الاسلام سید حسین حسینی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران استان کردستان در سنندج اظهار داشت: ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان با فلسفه حمایتی فعال شد و اکنون رسیدگی به مشکلات ۱۹ واحد تولیدی در دست اقدام است.

وی افزود: مهمترین اقدام در حوزه فساد اداری و مالی شناسایی، کشف و انهدام شبکه ساخت و ساز غیرمجاز در شهرداری بود که افرادی در خارج از این مجموعه هم دخیل بودند.

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۰۴ مورد پرونده مفاسد اداری رسیدگی شده است و برخورد و تذکر در خصوص ترک فعل مدیران در سال ۹۹ از ۴۶ مورد تذکر به ۱۱۷ مورد در سال گذشته افزایش یافت.

وی با بیان اینکه توسعه مرز باشماق رها شده بود که دادگستری به آن ورود کرد، ادامه داد: باوجود تصویب طرح توسعه باشماق و اختصاص اعتبار اولیه زمین این کار تملک نشده بود که با ورود دستگاه قضا در نهایت این زمین در مراحل تملک است و اعتبار تملک هم تامین شد.

 رییس کل دادگستری کردستان گفت: در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۷۲ هزار و ۸۱۰ پرونده به دادگستری استان وارد شد ولی در مجموع ۳۷۵ هزار و ۴۷۱ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت بنابراین ۲ هزار و ۶۰۰ پرونده کسر شد.

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته تعداد زیادی از پرونده‌های جریانی و موجود دادگستری را کسر کردیم اضافه کرد: در سال گذشته نیز ۴۲۵ هزار پرونده به دادگستری وارد و ۴۴۶ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شد.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه کاهش پرونده‌ها موجب کاهش اطاله دادرسی و زمان رسیدگی می‌شود افزود:  سعی کردیم کادر و نیرو و شعب را افزایش دهیم و در این راستا پارسال ۳۱ قاضی جذب شدند و ۲۰ شعبه به شعب اضافه شد.

وی اظهار داشت: ۱۰ اتهام اول مطرح در دادگستری استان در دعاوی کیفری شامل توهین به اشخاص، سرقت، ضرب و جرح عمدی، تهدید، تخریب، تصادفات رانندگی، تهمت و افترا، تصرف عدوانی، کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع  بوده است.

رییس کل دادگستری کردستان گفت: در دعاوی حقوقی نیز ۱۰ اتهام اول شامل مطالبه وجه، احصار از پرداخت محکوم به مطالبه خسارت، طلاق توافقی، بطلان معامله، مطالبه اجرت المثل، ابطال سند رسمی، مطالبه وجه چک، مطالبه وجه سفته و الزام به تنظیم سند رسمی بوده است.

حجت‌الاسلام حسینی یادآور شد: ۲۹ درصد دعاوی وارده به شوراهای حل اختلاف در سال ۹۹ به صلح و سازش ختم شد که این میزان در سال گذشته به ۳۷ درصد افزایش یافت.

 وی با اشاره به اینکه کردستان در حوزه کاهش جمعیت کیفری در رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته است گفت: چهار هزار و ۷۰۰ حکم در سال گذشته با مصادیق ارفاقات قانونی همچون تعلیق و آزادی مشروط اجرا شده است.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: در این راستا ۲ هزار و ۱۸۰ حکم جایگزین حبس داشتیم و استفاده از پابند از ۳۰ مورد به ۱۲۵ مورد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه میزان اشتغال زندانیان از ۵۹ درصد به ۷۵ درصد در سال گذشته افزایش یافته است اضافه کرد: ۹۹۲ نفر از زندانیان در سال گذشته در چهل حرفه آموزش مهارتی دیدند.

رییس کل دادگستری کردستان گفت: در راستای آزادی زندانیان مالی ۳۹ میلیارد ریال در سال ۹۹ کمک جمع‌آوری و ۲۹۰ نفر آزاد شدند که میزان جمع‌آوری این کمک‌ها در سال گذشته ۷۱ میلیارد ریال بوده و ۳۶۴ نفر آزاد شدند.

دادستان سنندج هم در این نشست با اشاره به اهمیت حقوق عامه در دستگاه قضایی اظهار داشت: قرارگاه جهادی حفظ حقوق بیت‌المال در سنندج تشکیل شده است و در شهرستان‌های دیگر هم تشکیل می‌شود.

محمد جباری دادستان اضافه کرد: در این راستا دست درازی به منابع طبیعی و اراضی ملی، ساخت و ساز غیر مجاز، موقوفه خواری و تصرف املاک دولتی رسیدگی می‌شود.

 وی یادآور شد: در سه سال اخیر ۱۵۴ هزار متر مربع در شهرکهای صنعتی که در اختیار افراد قرار گرفته اما تولید را آغاز نکرده بودند یا کاربری غیر تولیدی داشتند فسخ قرارد داد شده است.

 جباری با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۶۵ هکتار از اراضی دولتی و ملی در استان رفع تصرف شد ادامه داد: در سال جدید این مبارزه و برخورد با متصرفین بی امانتر و بیشتر خواهد شد و دستگاه قضایی با آنها به صورت جدی و شدیدتر برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در حوزه منابع طبیعی  یک هزار و ۳۲۴ مورد قلع و قمع شده است اظهار داشت: در سه ماهه اول ۲۰۷ فقره به میزان ۱۴۷ هکتار قلع و قمع شد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان