شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، سومین مجمع گفتگوی تهران(TDF 2022) امروز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد. در این مجمع حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران سخنرانی خواهد کرد. همچنین کمال خرازی و سید عباس عراقچی در این نشست حضور دارند. خرازی: در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم کمال خرازی رئیس شورای راهبردی […]

شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، سومین مجمع گفتگوی تهران(TDF 2022) امروز دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد.

در این مجمع حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران سخنرانی خواهد کرد. همچنین کمال خرازی و سید عباس عراقچی در این نشست حضور دارند.

خرازی: در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در  این نشست گفت: ما در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم، این توانایی را داریم ولی قصد تولید بمب نداریم. در زمانی که وزیر خارجه بودم نمایندگان برخی کشورهای عربی به ما می‌گفتند که وقتی توانایی دارید چرا بمب تولید نمی‌کنید؟ ما از لحاظ اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم. از لحاظ راهبردی هم تولید بمب را صلاح نمی‌دانیم چون اگر جمهوری اسلامی به سمت بمب برود یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه ایجاد خواهد شد، به همین دلیل است که ما خواستار منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستیم.

ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی خود بازگردد

وی درباره بحث مذاکرات هسته‌ای هم گفت: ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی خود بازگردد، بسیاری از معضلات در مذاکرات حل شده است. الان تنها مسئله پادمان هست و مسائل گذشته. امیدواریم که در سفر هیئت آژانس به ایران این مسئله هم حل شود.

منطقه ما احتیاج به گفت‌وگو دارد. ما همواره از گفت‌وگو استقبال کرده‌ایم و هیچگاه تجاوزی به کشور دیگر نکرده‌ایم. این امر جدیدی نیست از ۲۰۰ سال پیش ایران به کشور دیگری تجاوز نکرده است. به کشورهای دیگر کمک کرده‌ایم و آن جزو دستورکار ما است. طبیعی است که ما به کمک کشورهایی می‌شتابیم که می‌خواهند حقوق خودشان را استیفا کنند.

شرط موفقیت گفت‌وگو عدم تجاوز، عدم دخالت دیگران و ایجاد زمینه برای گفت‌وگو است و ما برای این کاملا آمادگی داریم.

واکنش به سفر رئیس جمهور چین به ریاض

خرازی درباره سفر رئیس جمهور چین به ریاض هم گفت: اخیرا رئیس‌جمهور محترم چین از منطقه دیدار کردند. ما از این دیدارها که در راستای طرح جاده و کمربند، سرمایه‌گذاری بیشتری در این منطقه انجام بگیرد استقبال می‌کنیم. خطایی که رخ داد ورود به مسائل سیاسی بود ولی این خطا به مثابه این بود که ما هم درباره تایوان که جزو خاک آنها است اظهارنظری کنیم که برای چین موجب خرسندی نشود. امیدواریم چنین خطاهایی دیگر انجام ندهد و جبران شود.

ما از ابتدا مخالف درگیری اوکراین بودیم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره جنگ اوکراین هم گفت: ما از ابتدا مخالف درگیری اوکراین بودیم، ولی دیدیم که کشورهای غربی روسیه را به سمت جنگ اوکراین هدایت می‌کنند. تلاش برای حرکت ناتو به سمت مرزهای روسیه خیلی تحریک‌آمیز بود و غربی‌ها با عنایت خاص تلاش می‌کردند روسیه را وارد چنین جنگی بکنند.