تصویب دستورالعمل جدید به نفع سهامداران خرد پیش از این سهامداران خرد برای مشارکت در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات باید به صورت پستی اقدام می کردند به همین دلیل بسیاری از آنها از انجام اینکار صرفه نظر می کردند، اما حالا با الکترونیکی شدن فرایند آنها می توانند به مطالبات خود […]

تصویب دستورالعمل جدید به نفع سهامداران خرد

پیش از این سهامداران خرد برای مشارکت در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات باید به صورت پستی اقدام می کردند به همین دلیل بسیاری از آنها از انجام اینکار صرفه نظر می کردند، اما حالا با الکترونیکی شدن فرایند آنها می توانند به مطالبات خود دست پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، پیش از این سهامداران خرد برای مشارکت در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات باید به صورت پستی اقدام می کردند به همین دلیل بسیاری از آنها از انجام اینکار صرفه نظر می کردند و این مسئله به زیان آنها و به نفع شرکت ها تمام می شد ، اما حالا سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل جدیدی را به نفع سهامداران خرد تصویب کرده است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه پیرو ماده ۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه تغییراتی در افزایش سرمایه شرکت ها وجود آمده است، گفت: فرایند برای شرکت ها از امروز تا انتهای  سال اختیاری خواهد بود ، ولی از ابتدای سال ۱۴۰۲ برای همه شرکت ها الزامی است و باید در مجمع اصلاحات ساختاری را تصویب کنند و اگر شرکتی این روش را اجرا نکند با آنها برخورد می شود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه اگر سهامداران خرد در افزایش سرمایه مشارکت نکنند چه اتفاقی در افزایش سرمایه رخ خواهد داد، افزود: پیش از این قبلا سهامداران خرد برای تعداد کمی حق تقدم مراجعه نمی کردند اما در روش الکترونیکی به دلیل اینکه آنها می توانند از مطالبات قبلی خود استفاده کنند پس به نفع آنها خواهد بود و آنها بدون پرداخت هزینه مطالبات را به سهام تبدیل می کنند.

 افزایش تامین مالی بورس

همچنین مدیرکل افزایش سرمایه شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به اینکه تغییر فرایند حق تقدم ها به تسهیل تامین نقدینگی بازار سرمایه کمک می کند، گفت: قبلا فرایند مشارکت در پرداخت حق تقدم بسیار هزینه بر و زمانبر بود، اما امروز اطلاعات سهامداران در درگاه الکترونیکی به صورت لحظه ی وجود دارد.

نیما قجری با تاکید بر اینکه شناسه واریز مختص سهامدار است، افزود: هر شناسه با کد ملی سهامداران ثبت شده که باید در بازه زمانی مشخص در افزایش سرمایه مشارکت داشته باشد.

کاهش مدت زمان افزایش سرمایه 

همچنین رییس اداره کل نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار درباره مدت زمان فرایند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات گفت: بر اساس مفاد قانون تجارت پس از صدور مجوز افزایش سرمایه، مهلت استفاده از حق تقدم برای سهامداران ۲ ماه است که این مدت یک ماه هم امکان تمدید دارد، اما به منظور کاهش مدت زمان افزایش سرمایه شرکتها پیشنهاد ما این است که این مدت به یک ماه کاهش یابد و یک ماه هم امکان تمدید داشته باشد.

احمد لطفی با بیان اینکه در پیشنهاد جدید تغییراتی در ثبت حق تقدم‌های فروش نرفته توسط شرکت‌ها هم ایجاد شده، افزود: در حال حاضر شرکت‌ها باید در دو مرحله ثبت افزایش سرمایه و همچنین برای واگذاری حق تقدم‌های فروش نرفته به اداره ثبت مراجعه می‌کردند، اما در پیشنهاد ارائه شده شرکت‌ها تنها در مرحله ثبت افزایش سرمایه به اداره ثبت مراجعه خواهند کرد و مجوز واگذاری حق تقدم فروش نرفته در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. وی تصریح کرد انجام این تغییرات مستلزم تصویب قوانین پیشنهادی در مجلس می باشد.