انجام ۱۸۲ مورد جراحی مغز و اعصاب توسط واحد نوروسرجری بیمارستان شفا با راه اندازی واحد نوروسرجری در بیمارستان شفای سقز از ۱۳ آذر سال ۱۳۹۹ تاکنون، جمعا ۱۸۲ مورد جراحی مغز و اعصاب توسط تیم درمانی انجام شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ دکتر پروین خسروپور ضمن اعلام این […]

انجام ۱۸۲ مورد جراحی مغز و اعصاب توسط واحد نوروسرجری بیمارستان شفا

با راه اندازی واحد نوروسرجری در بیمارستان شفای سقز از ۱۳ آذر سال ۱۳۹۹ تاکنون، جمعا ۱۸۲ مورد جراحی مغز و اعصاب توسط تیم درمانی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ دکتر پروین خسروپور ضمن اعلام این خبر گفت: از ۱۳ آذر سال ۱۳۹۹ واحد نوروسرجری در بیمارستان شفا با حضور دکتر صالح رضایی و با تامین تجهیزات و امکانات لازم، راه اندازی و شروع به ارائه خدمات به بیماران مرتبط نمود.

وی با بیان اینکه، از یکم دی ماه ۱۴۰۰ با اضافه شدن دکتر سیامند نوبخت، این واحد در بیمارستان شفا با ۲ نفر متخصص نورسرجری به کار ادامه داد، اظهار داشت: بیماری هایی از قبیل ستون فقرات، دیسکوپاتی، تومور مغزی و تروما در این بخش مورد مداوا و درمان قرار می گیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز با اشاره به اینکه، از ابتدای راه اندازی این واحد، جمعا ۱۸۲ مورد عمل جراحی مغز و اعصاب توسط تیم درمانی مذکور به انجام رسیده است، ادامه داد: الحمدلله پروگنوز بسیار خوبی از بیماران دریافت و اکثر جراحی های صورت گرفته، به جز مواردی که در مرحله End Stage بوده و عملا کاری از دست تیم درمانی بر نمی آمد، موفقیت آمیز بوده است.

دکتر خسروپور از پذیرش بیماران از شهرهای همجوار از جمله بانه، دیواندره و بوکان در واحد نوروسرجری بیمارستان شفای سقز خبر داد و گفت: اعزام بیماران سقزی به بیمارستان های شهرهای دیگر به جز موارد محدودی از قبیل جراحی های مغز و اعصاب کودکان که امکانات لازم فعلا تامین نشده است، انجام نگرفته و تمام بیماران سقزی دارای بیماری های مغز و اعصاب در بیمارستان شفا مورد مداو قرار گرفته اند که موجب کاهش محسوس مشکلات بیماران و خانواده های آنان شده است.

وی با اشاره به نحوه پذیرش و روند درمان این قبیل بیماران گفت: در حال حاضر بخش مراقبت های ویژه(ICU) با ۱۲ تخت فعال به پذیرش بیماران اورژانسی و نیز بخش های جراحی زنان و مردان به پذیرش بیماران الکتیو می پردازند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز گفت: بیماری که کاندید عمل جراحی الکتیو باشد از مطب یا درمانگاه دستور بستری را دریافت و پس از مراجعه در بخش بستری می گردد و سپس اقدامات قبل از جراحی از جمله MRI انجام و آماده عمل برای روز بعد می گردد.

دکتر خسروپور ادامه داد: میانگین مدت زمان جراحی بیمار مغز و اعصاب در اتاق عمل ۳ تا ۷ ساعت طول می کشد و پس از خاتمه به ICU منتقل و در این بخش نیز یک یا دو روز با توجه به شرایط بستری و سپس به بخش های جنرال منتقل می گردند.

وی با بیان اینکه، در این واحد تمامی امورات بیماران حتی شخصی از قبیل استحمام و شستشو توسط کادر بخش انجام و عملا نیازی به همراه بیمار وجود ندارد، اظهار نمود: غیر از این ۲ نفر پزشک متخصص، ۲۰ نفر پرستار، ۳ کمک پرستار و ۴ نفر خدمات در بخش مراقبت های ویژه و ۱۶ نفر پرستار و ۳ خدمات در بخش زنان و ۱۷ پرستار و ۳ کمک پرستار در بخش مردان به همراه یک نفر کاردرمانگر به ارائه خدمات درمانی و مراقبتی به بیماران این بخش در ۳ شیفت مشغول هستند.

دکتر پروین خسروپور با بیان اینکه، انجام مشاوره های کاردرمانی و ارائه آموزش های مراقبتی و پرستاری از جمله خدماتی است که در ادامه به بیماران داده می شود که نقش مهمی در بهبودی آنان دارد، افزود: در نهایت بیماران عزیز بعد از بهبودی و با توجه به نظر پزشکان ترخیص می گردند.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان