جلسه استماع دادگاه رسیدگی به شکایت جمعی از مصدومان شیمیایی ایران بر علیه چند شرکت غربی که در زمان جنگ تحمیلی مواد اولیه ساخت سلاحهای شیمیایی را به عراق فروخته بودند در لاهه هلند برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، جلسه استماع دادگاه رسیدگی به شکایت جمعی از مصدومان شیمیایی ایران بر […]

جلسه استماع دادگاه رسیدگی به شکایت جمعی از مصدومان شیمیایی ایران بر علیه چند شرکت غربی که در زمان جنگ تحمیلی مواد اولیه ساخت سلاحهای شیمیایی را به عراق فروخته بودند در لاهه هلند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، جلسه استماع دادگاه رسیدگی به شکایت جمعی از مصدومان شیمیایی ایران بر علیه چند شرکت غربی که در زمان جنگ تحمیلی مواد اولیه ساخت سلاحهای شیمیایی را به عراق فروخته بودند امروز پنجشنبه یکم تیرماه با حضور تعدادی از مصدومان شیمیایی در لاهه هلند برگزار شد.

این جانبازان شیمیایی که ساکن شهرهای مختلف ایران هستند و با کمک یک وکیل هلندی استاد حقوق بین الملل این شکایت را طرح کرده اند در این دادگاه به تشریح رنج ناشی از بیماریهای مزمن خود که در اثر استنشاق گاز خردل به آن دچار شده اند و در طول بیش از سی سال روز به روز شدید تر شده است پرداختند و وکیل قربانیان شیمیایی هم به بیان نقش این شرکتهای هلندی در فروش مواد شیمیایی با کاربرد دوگانه به رژیم صدام و کاربرد این مواد در ساخت سلاحهای شیمیایی استفاده شده در جنگ علیه ایران پرداخت. انتظار می رود دادگاه شهر لاهه پس از رسیدگی به این پرونده در خصوص مسئولیت این شرکتها در وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر جسمی و روحی به این مصدومان شیمیایی رای خود را صادر کند.

لازم به ذکر است بر اساس اسناد و گزارشهای سازمان ملل متحد، رژیم عراق در طول جنگ تحمیلی بیش از سه هزار تن انواع سلاحهای شیمیایی را بر علیه رزمندگان و غیر نظامیان ایرانی بکار گرفت که باعث شهید و مصدوم شدن هزاران نفر شد. در حال حاضر بیش از ۶۵ هزار نفر مصدوم شیمیایی در کشور شناسایی شده اند که به درمان و مراقبت های پزشکی نیاز مداوم دارند. کاربرد سلاحهای شیمیایی بر اساس پروتکل ۱۹۲۵ ژنو ممنوع بوده و ایران بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی در جهان از جنگ جهانی اول تاکنون می باشد