نشست علمی “بررسی چالش‌های آب در ایران معاصر با تکیه بر رودخانه‌های مرزی برگزار شد و در آن بر اهمیت مدیریت منابع داخل و احقاق حق آبه‌های بین مرزی تاکید شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از ایلنا، باقرعلی عادلفر در نشست علمی بررسی چالش‌های آب ایران معاصر با تکیه بر رودخانه‌های […]

نشست علمی “بررسی چالش‌های آب در ایران معاصر با تکیه بر رودخانه‌های مرزی برگزار شد و در آن بر اهمیت مدیریت منابع داخل و احقاق حق آبه‌های بین مرزی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از ایلنا، باقرعلی عادلفر در نشست علمی بررسی چالش‌های آب ایران معاصر با تکیه بر رودخانه‌های مرزی که در سالن اجتماعات مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین برگزار شد گفت: با مرور نقشه‌های تاریخی، مطالعه متون فرهنگی و جغرافیایی درمی‌یابیم که بسیاری از مرزهای ایران با حدود و ثغور آبی شناخته می‌شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: رودهای هیرمند، ارس، اترک، اروند، دجله، فرات، سند و جیحون از جمله رودهایی هستند که در اسناد تاریخی به عنوان مرزهای آبی و سیاسی شناخته شده‌اند.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش جمعیت، شرایط اقلیمی، مصرف آب و اهمیت اقتصاد آب، باید بیش از پیش به مسائل حقوقی، حق حاکمیت بر آب‌های مرزی و نحوه بهره‌برداری و نوع حق آبه بپردازیم تا بتوانیم بر اساس اسناد و مدارک، رویه‌های بین المللی و ملی در صحنه‌های خارجی و داخلی به مدیریت آب پرداخته و هر جا که لازم باشد حقوق مرزی خودمان را به کرسی بنشانیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: با توجه به مشکلات اقلیمی باید تلاش کنیم ضمن مدیریت منابع و کنترل چالش‌های آبی داخلی و بین المللی از این مرحله عبور کنیم.