گرچه محمد شیاع السودانی برای تشکیل دولت جدید نزدیک به یک ماه فرصت دارد؛ اما شرایط داخلی و بین‌المللی عراق در کنار مطالبات مردم و جامعه سیاسی این کشور ایجاب می‌کند تا نخست‌وزیر مکلف عراق زودتر دولت را تشکیل داده و فعالیت خود را آغاز کند. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری […]

گرچه محمد شیاع السودانی برای تشکیل دولت جدید نزدیک به یک ماه فرصت دارد؛ اما شرایط داخلی و بین‌المللی عراق در کنار مطالبات مردم و جامعه سیاسی این کشور ایجاب می‌کند تا نخست‌وزیر مکلف عراق زودتر دولت را تشکیل داده و فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری تسنیم ،دولت فعلی عراق یا دولت مصطفی الکاظمی را «حکومه تصریف الاعمال (دولت پیشبرد امور)»” می‌خوانند؛ دولتی که بعد از ابتدای سال جاری میلادی مهلت قانونی آن پایان یافته است! برای توضیح جایگاه چنین دولتی می توانیم اندکی بیشتر به همان ترجمه فارسی آن یعنی “پیشبرد امور” توجه کنیم.

در واقع چنین دولتی صرفا کارش اداره و پیشبرد امور عادی کشور مثلا پرداخت حقوق کارمندان و ارائه خدمات عادی دولتی برای شهروندان است؛ تا بدین ترتیب در وضعیتی که ثبات سیاسی در آن وجود ندارد، کشور روی پای خود ایستاده باشد. اما چنین دولتی نمی تواند تصمیمات مهمی برای کشور بگیرد یا اقدامات مهمی را اتخاذ کند.

در چنین وضعیتی، کشور نمی‌تواند پیشرفت کند؛ زیرا ثبات و استقرار کافی نداشته و دولت مستقر نیز فاقد اختیارات کافی است. به همین جهت تشکیل سریع دولت قانونی با اختیارات کافی، ضروری است تا علاوه بر ایجاد ثبات و استقرار، عراق را به سمت پیشرفت و توسعه هدایت کند.