افزایش ۲ برابری کشت های قراردادی، تامین نهاده های کشاورزی مورد نیاز بهره برداران پیش از آغاز فصل کشت، افزایش قیمت خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم و جو، کاهش قیمت کود از اقدام های دولت سیزدهم برای حمایت از کشت محصول زراعی پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل […]

افزایش ۲ برابری کشت های قراردادی، تامین نهاده های کشاورزی مورد نیاز بهره برداران پیش از آغاز فصل کشت، افزایش قیمت خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم و جو، کاهش قیمت کود از اقدام های دولت سیزدهم برای حمایت از کشت محصول زراعی پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از ایرنا تلاش برای رساندن به موقع نهاده های کشاورزی با افزایش تعداد مبادی خرید کود،پرداخت به موقع بهای خرید تضمینی محصولات زراعی از دیگر گام های دولت است که در نیمه نخست امسال صورت گرفت تا باعث افزایش امید بهره برداران در کشت پاییزه در این استان شود.

از آنجا که کشت محصولات زراعی به ویژه دانه های روغنی کلزا و گندم به خودکفایی و امنیت غذایی کشور کمک می کند حمایت از بهبود روند فرایند کشت تا فروش ضرورتی برای رضایت تولیدکننگان است به همین دولت تلاش می کند برای تحقق این امر همه امکانات را به کار گیرد.

دو سوم از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به محصولات زراعی اختصاص دارد و از این میزان نیمی از آن به شکل دیم شکل می شود به همین دلیل برنامه ریزی اصولی برای کشت پاییزه محصولات زراعی نقش مهمی در رونق تولید و بهبود درآمد کشاورزان دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

پایداری اشتغال و محرومیت زدایی،خودکفایی در تولید محصولات مهم به ویژه گندم، رونق کشاورزی در اراضی دیم زار و کم بازده استان از اهداف دولت در حمایت از کشاورزان برای کشت محصولات زراعی است که بهره برداران را به بهبود وضعیت معیشت امیدوار کرده است .

افزایش ۲ برابری کشت های قراردادی

افزایش ۲ برابری کشت های قراردادی در قالب طرح های جهش تولید که با تخفیف بیمه محصولات کشاورزی،پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و تامین نهاده های کشاورزی همراه است برای افزایش درآمد و پایداری کشاورزی بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی راهبردی گره گشا و امیدبخش خواهد بود.”

” این طرح که بر پایه تحقیقات کشاورزی صورت گرفته است، نظارت مستمر بر فرایندهایی مانند بذرمال کردن بذر، تاریخ کاشت، آموزش بهره برداران، بیمه محصولات کشاورزی، مدیریت نهاده های کشاورزی، تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای خرید تجهیزات کشاورزی و تحویل کود به کشاورزان صورت می گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان پاییز امسال با همکاری ستاد فرمانی حضرت امام اجرا می شود.

داریوش حصار با اشاره به اینکه این طرح پارسال در ۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد اظهار داشت: سطح اجرای طرح جهش تولید امسال نسبت به پارسال ۲ برابر شده است.

وی بیان کرد: این طرح برای پنج محصول دیمی شامل گندم و جو، نخود، عدس و دانه ای روغنی و علوفه اجرا می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:به افراد متقاضی اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای استان تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت می شود.

وی تاکید کرد:تخفیف هزینه بیمه محصولات و توزیع بذر از دیگر حمایت های پیش بینی شده در طرح جهش تولید امسال است.

حصار ابراز داشت: ۶۰نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای ارائه آموزش حین انجام عملیات کاشت،داشت و برداشت طرح جهش تولید در سال جاری ساماندهی شده اند.

حصار استفاده حداکثری از آب نزولات آسمانی برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح ذکر کرد.

تجربه افزایش تولید در کشت های قراردادی بهار و  تابستان

افزایش میزان تولید در واحد سطح مهمترین ثمره کشت های قراردادی پارسال بود که بهار وتابستان امسال کام کشاورزان را با افزایش درآمد آنان شیرین کرده است.