نظام سیاسیِ رژیم صهیونیستی، یک نظام پارلمانی است و انتخابات پارلمانی یا کنست در حقیقت اصلی‌ترین و مهم‌ترین انتخابات این رژیم است. با برگزاری انتخابات پارلمانی، نخست وزیر، رئیس اسرائیل و رئیس مجلس از داخل آن بیرون می‌آید. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری تسنیم ،یکی از اقدامات اولیه احزاب برای ورود […]

نظام سیاسیِ رژیم صهیونیستی، یک نظام پارلمانی است و انتخابات پارلمانی یا کنست در حقیقت اصلی‌ترین و مهم‌ترین انتخابات این رژیم است. با برگزاری انتخابات پارلمانی، نخست وزیر، رئیس اسرائیل و رئیس مجلس از داخل آن بیرون می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری تسنیم ،یکی از اقدامات اولیه احزاب برای ورود به انتخابات سراسری یا پارلمانی برگزاری انتخابات درون حزبی با هدف انتخاب رئیس حزب و دیگر اعضای اصلی می باشد. نتیجه انتخابات درون حزبی، مبنای چگونگی حضور آنها در فهرست افراد پیروز در کنست است. به عبارت دیگر اگر حزب لیکود ۳۰ کرسی را در انتخابات به دست آورد با توجه به انتخابات درون حزبی، ۳۰ نفر از افراد منتخب داخل این حزب، از نفر اول تا ۳۰ ام برای ورود به کنست انتخاب می­‌شوند.نحوه انتخابات پارلمانی نیز بدین شکل است که ابتدا احزاب اسرائیلی برای حضور در انتخابات، اعلام آمادگی نموده و ثبت نام می­کنند. در روز انتخابات، احزاب تلاش می کنند هواداران و پیروان خود را به صورت حداکثری پای صندوق رای بیاورند. آراء ریخته شده به نام احزاب است نه اشخاص. در پایان رای­ گیری، کمیته انتخابات سرانجام تعداد آراء اخذ شده هر یک از احزاب و درصد آنها را اعلام می‌­کند. از آنجایی که تعداد کرسی های کنست ۱۲۰ نفر می باشد در نتیجه، درصد آرای کسب شده، بر این تعداد تقسیم می شود. به عنوان مثال اگر حزب لیکود ۲۵ درصد آراء انتخابات را به دست آورد، طبیعتاً ۲۵ درصد کرسی های کنست یعنی ۳۰ کرسی را نصیب خود می نماید. البته حزبی وارد کنست می شود که حداقل ۳٫۲۵ درصد را یا به عبارتی ۴ کرسی را کسب کند. پس هیچ حزب زیر ۴ کرسی در کنست وجود ندارد.