سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در جلسه امروز این کمیسیون گفت: وزیر خارجه اشاره داشت که مسیر مذاکرات همچنان باز است و تبادل پیام از طریق واسطه‌ها صورت می‌گیرد.

 ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر خارجه گفت: امروز کیمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه ای با حضور امیرعبداللهیان وزیر خارجه برگزار کرد و آخرین تحولات سیاست خارجی کشورمان مورد بررسی قرار گرفت.

وی توضیح داد: وزیر خارجه از سفر رییس جمهور و وزرای همراه به پکن گزارشی ارائه کرد که بر اساس آن، با توجه به اینکه دولت چین روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران راهبردی می داند، رویکرد تقویت ارتباط تجاری با ایران را در دستور کار قرار داده است؛ طبق گفت و گوهای انجام شده بین طرفین، ۱۹ سند به امضای طرفین رسیده که این سندها در حوزه های مختلفی از جمله خودرو سازی، فناوری، زیست محیطی و همکاری ها در حوزه انرژی هسته ای در دستور کار بوده و اسناد آن امضا شده است. 

عمویی یادآور شد: این اسناد ادامه دهنده چشم انداز همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین است که سال گذشته بین دولت ایران و چین به امضا رسیده است. جزییات بخشی از این اسناد تبدیل به قراردادهایی خواهد شد که این قراردادها در همکاری ایران و چین به اطلاع عمومی می رسد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین گفت: بر اساس توضیحات ارائه شده، سطح استقبال از هیات ایرانی در پکن در بالاترین سطح خود بوده که این نشان دهنده اهتمام دولت چین به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

عمویی ادامه داد: موضوع دیگر مطرح شده در جلسات مربوط به مباحث مذاکرات هسته ای بود؛ آقای امیرعبداللهیان اشاره داشت که مسیر مذاکرات همچنان باز است و تبادل پیام از طریق واسطه ها صورت می گیرد؛  درباره تبادل زندانیان این توضیح داده شد که ایران از موضع انسانی به این موضوع توجه کرده و واسطه هایی از کشورهای منظقه فعال است و ما آمادگی داریم در صورت تامین خواسته های جمهوری اسلامی ایران و زندانی های ایرانی هم آماده بازگشت به کشور شوند، موضوع را دنبال کنیم.

وی در پایان بیان کرد: در جلسه گفته شد که پیروی سفر آقای رئیس جمهور به مسقط از سلطان عمان برای سفر به تهران دعوت شده که در وقت مناسب انجام خواهد گرفت.