خراسان شمالی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از در نظر گرفتن ۱۳ میلیارد تومان در قانون هدفمندی یارانه ها برای خرید تضمینی زعفران خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از ایسنادکتر زینعلی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم تا این اعتبار از سازمان برنامه […]

خراسان شمالی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از در نظر گرفتن ۱۳ میلیارد تومان در قانون هدفمندی یارانه ها برای خرید تضمینی زعفران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از ایسنا
دکتر زینعلی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم تا این اعتبار از سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده شود که بعد از آن می توان به راحتی آن را به عنوان سرمایه در گردش استفاده کرد و در اختیار تجار قرار داد.

وی در ارتباط با انسجام بخشی حوزه گیاهان دارویی از تولید تا صادرات آن گفت: در حوزه گیاهان دارویی انسجام خوبی وجود دارد اما به علت اینکه به سایر گیاهان دارویی کمتر پرداخته شده، هنوز به طور کامل توسعه نیافته است.

وی افزود: در همین راستا برای هر یک از گیاهان دارویی برنامه منسجمی تدوین شده است و حتی با مرکز تجارت جهانی راهبرد صادرات گیاهان دارویی را تدوین کرده ایم.

دکتر زینعلی ادامه داد: به عنوان مثال برای گیاه دارویی سیاه دانه که طی سال گذشته در تولید آن خودکفا شدیم، تمامی زنجیره ها برای آن دیده شده است و در حال حاضر این گیاه به صورت کاملا مکانیزه کشت، برداشت و بوجاری می شود.

وی در ادامه به گیاه دارویی زیره نیز اشاره و بیان کرد: برای این گیاه دارویی در حوزه برداشت آن مشکل داریم که اگر رقم پایه بلند آن تولید شود، دستگاه ها می توانند آن را به راحتی برداشت کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برای کشت و بوجاری آن هیچ مشکلی وجود ندارد و انواع دارو از آن تولید می شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با تصریح بر اینکه هر ساله ۲۵ میلیون دلار حاصل صادرات این محصول است، گفت: هر ساله ۱۰ تا ۱۲ هزار تن گیاه زیره از کشور صادر می شود و از آنجاییکه این گیاه، کم آب طلب است در صدد هستیم تا سطوح زیر کشت آن را توسعه دهیم.

وی افزود: برآورد ما بر این است بتوانیم ۵۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاه زیره را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور هند که اولین و بیشترین تولید کننده زیره است ۱۰۰ هزار هکتار به کشت این گیاه اختصاص یافته و ایران که دومین تولید کننده این محصول است، سطح زیر کشت آن ۳۳ هزار هکتار می باشد و از سوی دیگر کیفیت این گیاه در ایران در سطح بالایی قرار دارد.

دکتر زینعلی اظهار کرد: در حال حاضر مساحت کشت گیاهان دارویی در ایران ۲۶۰ هزار هکتار است که ۱۲۰ هزار هکتار مربوط به زعفران، ۳۰ هزار هکتار گل محمدی و مابقی سایر گیاهان دارویی است.

به گفته وی میزان برداشت گیاهان دارویی در کشور نیز ۴۰۰ هزار تن است.