رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به ادعاهای غربی گفت کرملین مطلقاً هیچ برنامه یا علاقه‌ای به «بلعیدن» بلاروس ندارد و تمام ادعاها در این خصوص از سوی بدخواهانی است که به دنبال متوقف کردن روند یکپارچگی دو کشور هستند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه (۱۹ دسامبر) بعد از گفت‌وگو با همتای […]

رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به ادعاهای غربی گفت کرملین مطلقاً هیچ برنامه یا علاقه‌ای به «بلعیدن» بلاروس ندارد و تمام ادعاها در این خصوص از سوی بدخواهانی است که به دنبال متوقف کردن روند یکپارچگی دو کشور هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه (۱۹ دسامبر) بعد از گفت‌وگو با همتای بلاروسی خود در مینسک به خبرنگاران گفت کرملین مطلقاً هیچ برنامه یا علاقه‌ای به «بلعیدن» بلاروس ندارد. وی افزود مسکو فقط به دنبال یکپارچگی اقتصادی بیشتر با همسایه و نزدیکترین متحد خود است و کسانی که غیر این را می‌گویند صرفاً به دنبال متوقف کردن این روند هستند. 

پوتین گفت: «روسیه علاقه‌ای به بلعیدن کسی ندارد، این (امر) دوام‌پذیر نیست». او در ادامه توضیح داد که «گفت‌وگوهای روسیه با بلاروس که اخیراً تشدید شده، ارتباطی با تسلط احتمالی ندارد. (بلکه) درباره هماهنگ کردن سیاست‌های اقتصادی است همانطور که در بسیاری از دیگر اتحادهای یکپارچه انجام می‌شود». 

پوتین در ادامه گفت: هر چیز دیگر مزخرف است. تمام ادعاها درباره بلعیدن بالقوه از سوی بدخواهانی است که به دنبال متوقف کردن روند یکپارچگی ما هستند. آن‌هایی که چنین ادعاهایی را طرح می‌کنند، نمی‌خواهند با رقبای موثر و خطرناک در بازارهای جهانی روبرو شوند. 

به گزارش رسانه‌های روسی، در دیدار دوشنبه دو رئیس‌جمهور درباره سیاست‌های تعرفه‌ای در بخش انرژی گفت‌وگو کردند. پوتین در این خصوص گفت: روسیه و بلاروس سطوح مختلفی از یارانه‌ها در زمینه مختلف فعالیت اقتصادی را دارند و افزود تدوین برخی اصول مشترک اهمیت دارد. 

به گزارش راشا تودی، رسانه‌ها و برخی مقام‌های غربی مدعی شده‌اند که روسیه ظاهراً برای مدتی است که برنامه‌هایی برای جذب بلاروس دارد. این گمانه‌زنی‌ها در بحبوحه حمله نظامی روسیه به اوکراین در اواخیر فوریه، تشدید شد. 

رسانه آلمانی «دویچه وله» در ماه سپتامبر در این خصوص که آیا روسیه «بلاروس را جذب می‌کند» گمانه‌زنی کرده بود. واشنگتن پست هم در ماه مارس مدعی شده بود «روسیه تقریباً بلاروس را بلعیده است». در ماه ژوئن، رئیس‌جمهور لیتوانی از ناتو خواست در خصوص مقاومت در مقابل تلاش‌های ادعایی روسیه برای بلعیدن بلاروس متحد و قاطع باشد.