معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: فعالیت تشکل‌های بهره‌برداران شبکه گلورد برای مدیریت مردمی توزیع آب کشاورزی در منطقه پایین‌دست سد گلورد آغاز شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “حیدر داوودیان” اظهار کرد: ایجاد و فعالیت تشکل‌های آب‌بران یکی از راهکارهای مهم برای مدیریت […]

معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: فعالیت تشکل‌های بهره‌برداران شبکه گلورد برای مدیریت مردمی توزیع آب کشاورزی در منطقه پایین‌دست سد گلورد آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “حیدر داوودیان” اظهار کرد: ایجاد و فعالیت تشکل‌های آب‌بران یکی از راهکارهای مهم برای مدیریت مصرف آب توسط مردم و کاهش تصدی‌گری دولت در زمینه فعالیت‌های کشاورزی و به ویژه تامین آب است که در حوزه شبکه گلورد مورد توجه قرار گرفت و سه تشکل در این منطقه فعال شد.
وی افزود: با ایجاد این تشکل‌ها عملا توزیع آب شبکه در مناطق تحت پوشش هر تشکل و بین بهره‌برداران به خود مردم واگذار می‌شود و هر تشکل نقشی محوری برای ساماندهی فعالیت‌های کشاورزی خواهد داشت و شرکت آب‌منطقه‌ای نیز موظف به تحویل آب به این تشکل‌هاست.
معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: اهالی منطقه همکاری و استقبال خوبی برای شکل‌گیری این تشکل‌ها داشتند و اکنون شاهد فعالیت سه تشکل در شبکه گلورد هستیم که حدود سه هزار بهره‌بردار کشاورزی منطقه با بیش از ۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی را پوشش می‌دهند.
داوودیان افزود: هر سه تشکل اکنون با انجام مطالعات اولیه، مذاکره با ذینفعان و جامعه محلی، منطقه‌بندی و محاسبه سطوح زیر کشت، تعیین نقشه کاداستر برای زمین‌های بهره‌برداران، ثبت قانونی شرکت‌ها و در نهایت برگزاری انتخاباتی شفاف با حضور هزاران بهره‌بردار در روستاهای منطقه ایجاد شده و فعالیت‌شان را نیز آغاز کرده‌اند.
وی گفت: با فعالیت تشکل‌های آب‌بر علاوه بر مسائل مربوط به توزیع آب، برای مواردی مانند تغییر الگوی کشت، فرهنگسازی مسائل بخش کشاورزی و حل اختلاف‌ها و تعارضات نیز از توان مردمی و جامعه محلی بهره گرفته می‌شود