بازدید وزیر فرهنگ از گنجینه نسخ خطی ایرانی در سن‌پترزبورگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه و گنجینه فاخر نسخ خطی و آثار هنری ایرانی بازدید و با متخصصان نگهداری این آثار فرهنگی تاریخی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ محمدمهدی اسماعیلی روز پنجشنبه […]

بازدید وزیر فرهنگ از گنجینه نسخ خطی ایرانی در سن‌پترزبورگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه و گنجینه فاخر نسخ خطی و آثار هنری ایرانی بازدید و با متخصصان نگهداری این آثار فرهنگی تاریخی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ محمدمهدی اسماعیلی روز پنجشنبه -۱۵ تیر- در سفر به سن‌پترزبورگ برای شرکت در بخش دوم برنامه‌های هفته فرهنگی ایران و روسیه، به انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه رفت و از بخش‌های مختلف گنجینه فاخر نسخ خطی در این موسسه بازدید و دفتر یادبود این گنجینه را امضا کرد.

وزیر فرهنگ در دیدار با پیشکسوتان ایران‌شناس، اسلام‌شناس روس و همچنین متخصصان فعال در عرصه نگهداری نسخ خطی ضمن تجلیل از تلاش‌های دو سده اخیر این مرکز گفت: اگر تلاش‌های صورت گرفته در این مرکز نبود، امروز بخش مهمی از نسخ خطی فارسی وجود نداشت و در واقع از فهم قسمتی از فرهنگ گذشته‌مان محروم بودیم.

اسماعیلی فعالان عرصه حفظ و نگهداری نسخ خطی را پاسداران معنوی جهان امروز توصیف کرد و افزود: اینکه این مرکز با پیشینه ۲۰۰ ساله به خوبی با وجود مسائل گوناگون همچنان در حال فعالیت است و می‌درخشد، شایسته قدردانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تلاش‌های صورت گرفته در ایران برای نگهداری نسخ خطی اشاره کرد و گفت: فقیه وارسته آیت‌الله مرعشی نجفی از جمله شخصیت‌هایی بود که با همتی بلند، از تاراج حدود ۶۰ هزار کتاب تاریخی در عراق و فروش آن‌ها به انگلیسی‌ها جلوگیری کرد و امروز با همت آن فقیه بزرگترین کتابخانه نسخ خطی در شهر قم فعال است.

ایرینا پاپوا رئیس انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم فدراسیون روسیه نیز در این نشست  همراه با برخی ایران‌شناسان به معرفی تلاش‌های این مرکز پرداخت.

سن پترزبورگ دارای ۴ مرکز آرشیوی بزرگ شامل انستیتوی نسخ خطی آکادمی علوم پترزبورگ، کتابخانه ملی روسیه، دانشگاه دولتی پترزبورگ و آرشیو تاریخی روسیه است. مجموعا در این مراکز آرشیوی و مراکز فرهنگی دیگر روسیه بیش از ۴ هزار نسخه خطی فارسی نگهداری می شود.

بخش نخست برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه روز سه‌شنبه -۱۳ تیر- با حضور وزیران فرهنگ دو کشور در مسکو افتتاح شده بود و بخش دوم این رویداد نیز امروز -پنجشنبه ۱۵ تیر- در سن‌پترزبورگ آغاز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ با هدف توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه و شرکت در برنامه‌های «هفته فرهنگی ایران در روسیه» وارد مسکو شد و پس از سه روز حضور در پایتخت روسیه، برای شرکت در بخش دوم برنامه‌های این رویداد در شهر سن‌پترزبورگ روز پنجشنبه -۱۵ تیر- به این شهر مهم روسیه سفر کرد.

در این سفر بیژن نوباوه نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع و فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و حسین دیوسالار دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزیر فرهنگ را همراهی می‌کنند.

برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه سه‌شنبه ۱۳ تیر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه با افتتاح نمایشگاه هنرهای ایرانی در مجموعه نمایشگاهی ودنخا مسکو آغاز شد و با اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری اعم از اجرای کنسرت ارکستر ملی و برنامه‌ها و بازدیدهای مختلف تا ۱۸ تیر ادامه خواهد داشت.