یکی از معضلاتی که موجب کاهش توان بانک‌ها در اعطای تسهیلات شده، درگیر بودن دارایی‌های بانک‌ها در بخش‌ها و بازار‌های دیگر است؛ بنابراین فروش اموال مازاد از جمله اقدامات لازم برای اصلاح و چابک‌سازی ترازنامه بانک‌ها به شمار می‌آید و به افزایش قدرت سودآوری و ایفای نقش مؤثرتر به عنوان مهم‌ترین واسطه‌ مالی کشور کمک […]


یکی از معضلاتی که موجب کاهش توان بانک‌ها در اعطای تسهیلات شده، درگیر بودن دارایی‌های بانک‌ها در بخش‌ها و بازار‌های دیگر است؛ بنابراین فروش اموال مازاد از جمله اقدامات لازم برای اصلاح و چابک‌سازی ترازنامه بانک‌ها به شمار می‌آید و به افزایش قدرت سودآوری و ایفای نقش مؤثرتر به عنوان مهم‌ترین واسطه‌ مالی کشور کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از روابط عمومی بانک دی، خبرنگار ایبنا در این رابطه و دیگر موضوعات بانکی با علیرضا قیطاسی، مدیرعامل بانک دی به گفت و گو پرداخته است:

بعد از ابلاغ دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد بر مبنای اعتبارسنجی، بانک دی تاکنون چه میزان تسهیلات خرد با این شیوه پرداخت کرده است؟

از سال گذشته بحث تسهیل تسهیلات خرد مد نظر دولت محترم قرار گرفت و به تمام بانک‌ها از طریق بانک مرکزی در این خصوص تاکید شد که ساز و کار تسهیل تسهیلات خرد را فراهم سازند. جامعه هدف بانک دی، خانواده معظم شهدا و ایثارگران است و بیشتر مشتریان آن در این حوزه، این عزیزان هستند. به همین دلیل در پایان سال گذشته هیئت مدیره بانک تصمیم گرفت دستورالعملی برای اعطای تسهیلات خرد صادر کند تا طبق آن به صورت آسان‌سازی شده، این کار انجام شود و این تسهیلات بدون ضامن به کارکنانی که از بانک دی حقوق دریافت می‌کنند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با گواهی کسر از حقوق به متقاضیان پرداخت شود.

چه میزان وام ازدواج در بانک دی پرداخت شده است؟

تسهیلات خرد به چند بخش تقسیم می‌شود. یک بخش آن نیاز مردم تحت عنوان مرابحه و تسهیلات احتیاجات ضروری و بخش دیگر هم تسهیلات ازدواج و فرزندآوری است. این تسهیلات زیر سقف ۲۰۰ میلیون تومان است و از آن تحت عنوان تسهیلات خرد نام برده می‌شود.

امروز مزدوجینی که بر اساس ساز و کار فراهم شده از طریق سایت بانک مرکزی، بانک مورد نظر خود را «بانک دی» انتخاب کرده‌اند، به سرعت نتیجه گرفته‌اند. در واقع برای تسهیلات ازدواج در بانک دی صف انتظار وجود ندارد. به این معنا، بانک دی بر اساس ساز و کار بانک مرکزی، پس از کامل شدن پرونده متقاضی، در مدت ۲۴ ساعت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به حساب آنها واریز خواهد کرد.

بانک دی ۹۱ شعبه در سطح کشور دارد که امروز صف انتظار یا به عبارت بهتر صف پرداخت تسهیلات ازدواج در این بانک ۴ یا ۵ نفر است.

در بحث تسهیلات خرد فرزند‌آوری هم به همین شکل رفتار شده است. طبق سهمیه بانک دی برای تسهیلات فرزندآوری و آسان‌سازی‌هایی که در این زمینه انجام شد، صد در صد سهمیه این بانک تا پایان شهریورماه پرداخت شده است. از این بابت هم مشتریان عزیزی که از شعب بانک دی درخواست تسهیلات داشته اند، آن را دریافت کرده اند و متقاضی در صف انتظار وجود ندارد.

به عبارتی دیگر، سهمیه قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری بانک دی صددرصد پرداخت شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

میزان اموال و املاک مازاد بانک دی چقدر است و برنامه بانک برای واگذاری آن ها چیست؟

از روز اول شروع کار در بانک دی، سیاست‌هایی که بانک مرکزی، دولت محترم و حاکمیت نظام برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها مورد توجه قرارداده اند، به صورت جدی پیگیری می کنیم.

تا امروز مزایده چهارم بانک برای واگذاری املاک مازاد برگزار شده و املاک مازادی که در چارچوب فعالیت بانکی قرار نداشتند، در لیست مزایده قرار گرفته اند. واگذاری آن‌ها مرحله به مرحله تا به امروز پیش رفت و طی یک یا دو هفته آینده نیز آگهی مزایده پنجم منتشر می شود.

اراده جدی ما بر این است که املاک مازاد بانک واگذار شود تا به کمک نقدینگی حاصل از آن، ناترازی بانک اصلاح شود. کار بانک بنگاهداری نیست و با واگذاری این املاک، به سودآوری بانک کمک خواهد شد. تلاش ما هم بر این است که در پایان ماه‌های آینده، کارنامه موفقی در این رابطه ارائه دهیم.

بر اساس قانون، شرکت هایی که ابزاری به حساب نمی‌آیند و مازاد تلقی می‌شوند، شناسایی شده اند و براساس برنامه ریزی انجام شده، سه شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه بانک دی تا پایان مهر ماه ادغام خواهند شد. با توجه به اینکه شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در گذشته از تسهیلات بانک استفاده کرده‌اند، برای بخشی از املاک آن‌ها بابت مطالبات بانک جلساتی برگزار شد و در حال انتقال برای تهاتر بدهی می باشند و از این جهت نیز کاهش مطالبات غیرجاری را در ماه‌های آتی خواهیم داشت.

به هر حال به محض دریافت مطالبات و پس از بررسی کارشناسانه، این شرکت‌ها به مزایده گذاشته خواهد شد و وضعیت کارنامه بانک از بابت ورود نقدینگی و اصلاح ساختار مالی در ماه‌ها آتی و مخصوصا در پایان سال ۱۴۰۱ قابل قبول خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده اند که بانک‌های خصوصی و دولتی باید افزایش سرمایه داشته باشند. مشخصا بانک شما برای تحقق این کار چه اقداماتی انجام داده است؟

بانک دی در سال جاری و به ویژه در سه ماهه اول سال با حمایت بانک مرکزی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز معاونت محترم ریاست جمهوری، موفق شد مجوز برگزاری مجمع سال ۱۳۹۹ را دریافت کند و آن را برگزار کرد. در مجوز مجمع، موضوع افزایش سرمایه توسط بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفت.

و سپس مجمع سال ۱۴۰۰ نیز برگزار شد و بانک دی در فاصله کمتر از دو ماه، دو مجمع مالی برگزار کرد. این کار سنگینی بود و در نظام بانکی انجام چنین کاری کم تر سابقه داشته است. از آنجا که تاکید بانک مرکزی بر افزایش سرمایه است، بانک دی افزایش سرمایه نقدی را تا پایان سال ۱۴۰۱ به عنوان یک تکلیف در دستور کار قرار داده و در برنامه‌ریزی‌های خود آن را گنجانده است.

شش ماهه دوم سال هم بحث مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه نقدی خواهیم داشت که برنامه ریزی آن انجام شده و انشاءالله تا پایان سال این اتفاق روی خواهد داد.”