برگزاری هفته‌ فرهنگی ایران و ترکمنستان نشان از تعامل نخبگانی بین دو ملت است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی دو کشور تمدن ساز ایران و ترکمنستان نشان از تعامل نخبگانی بین دو ملت است گفت: مردم و نخبگان و اهالی فرهنگ ایران و ترکمنستان با گذار از مسیر […]

برگزاری هفته‌ فرهنگی ایران و ترکمنستان نشان از تعامل نخبگانی بین دو ملت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی دو کشور تمدن ساز ایران و ترکمنستان نشان از تعامل نخبگانی بین دو ملت است گفت: مردم و نخبگان و اهالی فرهنگ ایران و ترکمنستان با گذار از مسیر محدود نمادها، عبارات و ابزارها به بهشت بیکران همدلی رهنمون شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین  افتتاح هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان گفت: با نگاه به گذشته پرافتخار و غرور انگیز ایران فرهنگی و ایران باستانی درخواهیم یافت این مردم در تمامی عرصه‌ها خصوصاً در گستره ،علم ،ادب ،فرهنگ هنر ایجاد رشد و گسترش تمدن بشری و همچون خورشیدی در آسمان تاریخ بشر، فروزان بوده و هست و این بالندگی و نمو بدون وقفه ادامه دارد.

وی ادامه داد: آفرینش انسان یکی از زیباترین جلوه‌های خدای بزرگ است تا جایی که وجود باریتعالی، تنها در یک جا و آنهم بعد از خلق این پدیدار بی بدیل خود را تحسین کرده و از این جهت است که صفت خلاقیت در کنار زیبا آفرینی و زیباجویی همراه با روح الهی، در کالبد بشر تجلی یافته و هر یک از فرزندان آدم، توان آن را دارد تا خود را به جلوه‌گاهی کامل از جمیع صفات جمال آفرینندگی خدای بزرگ تبدیل کند.

اسماعیلی افزود: ادیب، شاعر و هنرمند هر یک در واقع انسانهایی هستند که توانسته‌اند جلوه‌ای از این صفت نیک خدای بی‌همتا را در وجود خود پیدا و آن را از دریچه کلام قلم و ضرباهنگ اندیشه و نیز دستان هنرآفرین خود به نمایش بگذارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برگزاری متقابل هفته‌های فرهنگی دو کشور تمدن ساز و فرهنگ گستر ایران و ترکمنستان نشان از اراده عظیم مقامات عالی دولت و حاکمیت فرهنگ دوست این دو کشور برای تعامل نخبگانی بین دو ملت دارد و توانسته است مردم ما خصوصا نخبگان و اهالی فرهنگ ایران و ترکمنستان را در کنار همدیگر بنشاند تا با گذار از مسیر محدود و تنگ، نمادها، عبارات، کلمات و ابزارها به بهشت بیکران و بی بدیل همدلی رهنمون شود.

وی ابراز داشت: ارتباط نخبگان هنری و ادبی ترکمن و ایرانی و برگزاری متقابل مراسم پربار هفته های فرهنگی جمهوری ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران با استقبال بسیار خوب و کم نظیر مردم هر دو کشور مواجه شد و توانست ذهن دل و دیدگان مردم را با بخشی از ظرفیتها و زیبایی‌های اهل فرهنگ و ادب آشنا و به آن علاقمند سازد.

اسماعیلی اضافه کرد: نمادهای فرهنگی و هنری این سرزمین از جلوه‌های فرهنگ، فردی، اجتماعی دلیل بر آن است که مردمان این دیار نیکی را نه در ظاهر بلکه در روح و روان جامعه و افراد آن ساری و جاری می‌داند و زنده نگه داشتن این روح در کالبد اجتماع یقیناً موجب بالندگی پویایی و تعالی افراد آن نیز خواهد شد.

وی اظهار داشت: شعر و ادب پارسی به عنوان یکی از رشته های پیوندی دو ملت ایران و ترکمنستان است و در نظم و ترتیب کلمات و مصرع‌ها خود را به جهان عرضه کرده اکتفا کرده و تجسم سایر جلوه های فرهنگ ایرانی را به اهل خرد و هنر حاضر در جمعمان بسپارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز با نگاه حسرت آمیز به جغرافیای اطرافمان از جمله در غزه مظلوم شاهدیم که دورافتادگی انسان از لطافت فطری موجب شده که خوی حیوانی و درنده گری برآمده از خودخواهی صهیونیسم ظالم نه تنها جسم انسانها و زنان و کودکان بیگناه را دریده بلکه روح انسانیت را نیز به سرپنجه ظلم و خودخواهی رنجور و زخمی کرده است.

وی با بیان اینکه این خشونت و بدذاتی در نتیجه دوری از فرهنگ مبتنی بر فطرت پاک و ذات الهی به وجود آمده است  گفت: خود بزرگ بینی نژادی و حتی ایدئولوژیک در کنار تفوق خواهی ظالمانه بلایی است که انسان امروزی به آن مبتلا شده و تنها راه نجات از این بیماری مهلک بازگشت به فطرت الهی و ذات نوع دوستی انسان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت سیزدهم حسب رهنمودهای موکد رهبر فرهنگ دوست و ادیب نواز جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای، عزم و تصمیم بسیار جدی برای گسترش و تعمیق روابط با همسایگان، خصوصاً در حوزه فرهنگ را در سرلوحه برنامه‌های خود دارند که امید است با همراهی زیر مجموعه های دو دولت این امر به طور عملی تحقق و گسترش بیشتری را شاهد باشد.