درحالی خط‌ آهن رشت ـ آستارا به‌عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب نقش حیاتی برای تبادلات تجاری ایران دارد که این پروژه به‌واسطه کم‌کاری منصوبان دولت روحانی در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، دهه‌های متمادی است که موقعیت جغرافیایی ایران به‌عنوان یک موهبت الهی از سوی مسئولان برای […]

درحالی خط‌ آهن رشت ـ آستارا به‌عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب نقش حیاتی برای تبادلات تجاری ایران دارد که این پروژه به‌واسطه کم‌کاری منصوبان دولت روحانی در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، دهه‌های متمادی است که موقعیت جغرافیایی ایران به‌عنوان یک موهبت الهی از سوی مسئولان برای بهره‌مندی از مزیت‌های کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب مورد تأکید است. این‌که می‌توان با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز از جمله در بخش‌های ریلی و جاده‌ای شرایطی را به‌وجود آورد تا علاوه بر تسریع در حمل‌ونقل کالا در داخل ـ که کاهش قیمت تمام‌شده و صرفه‌جویی‌های کلان از جمله در مصرف سوخت را به‌همراه دارد ـ درآمدهای بالایی از ترانزیت را نصیب اقتصاد کشور کرد.

کریدور شمال ـ جنوب یکی از مسیرهای حمل مورد علاقه کشورهای همسایه به‌لحاظ کاهش هزینه و سرعت حمل است، کریدوری که البته حلقه مفقوده بسیار مهمی دارد؛ خط‌آهن رشت ـ آستارا. این پروژه ریلی سال‌هاست که به ترجیع‌بند وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی به‌ویژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تبدیل شده است، خط‌ آهنی که در صورت ساخت آن،‌ راه‌آهن سراسری ایران را به راه‌آهن اروپا متصل خواهد کرد.

ساخت خط‌آهن قزوین ـ رشت در ۱۷ سال

اوایل دهه ۸۰ عملیات اجرایی ساخت خط‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا آغاز شد و سرانجام اسفندماه سال ۹۷ بخش قزوین ـ رشت آن تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. قرار بود این خط ریلی پس از رسیدن به رشت، در سه مسیر مجزا، بندر انزلی، بندر کاسپین و آستارا را به شهر رشت متصل کند، اما با وجود اهمیت تکمیل این کریدور برای ایفای نقش ایران در این مسیر بین‌المللی، هنوز ساخت و بهره‌برداری از خط ریلی رشت ـ آستارا به‌دلایلی از جمله ضعف در تأمین مالی،‌ مشکلات مدیریتی و… در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه  خردادماه امسال درباره این پروژه ریلی گفته بود:  اهمیت تکمیل زیرساخت‌های کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب بر کسی پوشیده نیست و بارها درباره اهمیت این کریدور و لزوم تکمیل آن تأکید شده‌ است و تمام کارشناسان بر این موضوع  اذعان دارند که هر ژچه زودتر باید حلقه‌های مفقوده این کریدور تکمیل شود. عملیات ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا که آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب در ایران محسوب می‌شود، آغاز شده است و تا پایان امسال مسیر ریلی رشت ـ بندر کاسپین به‌طول ۳۵ کیلومتر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تأکید کرد: با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ساخت پروژه رشت ـ آستارا آغاز شده و حدود ۱۲ کیلومتر پیمان‌سپاری شده است. برای تأمین باقی منابع مالی این پروژه قرار بر این شده است که از ظرفیت قانون بودجه و تهاتری نفت استفاده کنیم و به‌طور یکجا با قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کار را پیش ببریم.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به وجود خط اعتباری روسی اعلام کرد: در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به روسیه قرار شد که ۲ پروژه ریلی از جمله رشت ـ آستارا از وام ۵ میلیارد دلاری استفاده کنند. تأمین منابع مالی از منابع داخلی کشور برای این پروژه شروع شده است و معطل این منابع نمانده‌ایم. اگر منابع تأمین شود راه‌آهن رشت ـ انزلی ـ آستارا در طول مدت ۴ سال ساخته و تکمیل و تحویل خواهد شد.

ضرورت نگاه شبکه‌ای به ترانزیت

امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت نگاه شبکه‌ای به زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور به خبرنگار تسنیم گفت: فارغ از این‌که مسیرها تقویت می‌شود باید این نگاه را داشته باشیم که در کشورمان یک شبکه ترانزیتی با جهت‌های مختلف داریم که یکی از آنها شمال ـ جنوب است.