وزارت خارجه فرانسه یکشنبه شب اعلام کرد که کمک‌ها به توسعه و بودجه بورکینافاسو را به حالت تعلیق درآورده است.

تعلیق کمکهای فرانسه به بورکینافاسو: وزارت خارجه فرانسه یکشنبه شب اعلام کرد که کمک‌ها به توسعه و بودجه بورکینافاسو را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام پس از آن صورت گرفت. که بورکینافاسو و مالی اعلام کردند که هر گونه دخالت نظامی علیه کودتاچیان نیجر را «اعلان جنگ» تلقی می‌کنند.

«جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اکواس یکشنبه یک هفته به کودتاچیان نیجر فرصت داد. تا محمد بازوم رئیس جمهوری مخلوع را به مقام خود بازگردانند، در غیر اینصورت احتمال مداخله نظامی در این کشور آفریقایی وجود دارد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که «قاطعانه» از هر گونه تلاش اکواس برای بازگرداند بازوم به قدرت حمایت می‌کند.

شورای نظامی نیجر یکشنبه شب حریم هوایی این کشور را بست. و بدون نام بردن از کشوری خاص اعلام کرد: یک کشور خارجی ابرقدرت برای حمله به کشورمان آماده می‌شود.

هرچند نیجر به نام این کشور هیچ اشاره‌ای نکرده است، اما به نظر می‌رسد که مقصود این شورای نظامی، کشور فرانسه باشد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری با بازداشت. رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی و نخستین. تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده، نقطه پایان گذاشتند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومتر مربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.