روزهای خوب کریپتو آغاز شده است؟ قیمت بیت کوین پس از ۴۴ هفته به کانال ۳۰ هزار دلاری برگشت. پس از ریزش کریپتو از سال ۲۰۲۱ قیمت بیت کوین در یک سال گذشته زیر ۳۰ هزار دلار نوسان می‌کرد و تا ۱۵ هزار دلار نیز پایین رفت ولی دوشنبه گذشته بیت‌کوین با یک موج قوی […]

روزهای خوب کریپتو آغاز شده است؟

قیمت بیت کوین پس از ۴۴ هفته به کانال ۳۰ هزار دلاری برگشت. پس از ریزش کریپتو از سال ۲۰۲۱ قیمت بیت کوین در یک سال گذشته زیر ۳۰ هزار دلار نوسان می‌کرد و تا ۱۵ هزار دلار نیز پایین رفت ولی دوشنبه گذشته بیت‌کوین با یک موج قوی از محدوده ۲۸ هزار دلار تا کانال ۳۰ هزار دلار افزایش یافت تا خوش‌بینی‌ها از ادامه‌دار بودن روند صعودی کریپتو اوج بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سال ۲۰۲۲ یکی از بدترین سال‌های تاریخ بازار رمزارزها بود. بیت‌کوین بیش از ۶۰% ریزش کرد و بسیاری از پروژه‌ها مانند ترا یا صرافی‌های متمرکز ورشکست شدند ولی با آغاز سال ۲۰۲۳ بازی عوض شد تا بیت‌کوین پادشاه ارزهای دیجیتال در هفته دوم سال ۲۰۲۳ با افزایش قیمت به کانال ۲۰ هزار دلار برگردد. روند صعودی قیمت بیت‌کوین ادامه داشت تا اینکه دوشنبه ‌گذشته قیمت بیت‌کوین به کانال ۳۰ هزار دلار برگردد. پس از این صعود، دامیننس بیت‌کوین یعنی نفوذ بیت‌کوین از حجم‌ بازار کریپتو به سطح کلیدی ۴۸% رسید تا خوش‌بینی به ادامه رشد قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا کند.

با ۳۰ هزار دلاری شدن قیمت بیت‌کوین، حجم بازار کریپتو به بالاتر از ۱ تریلیون و ۲۳۶ میلیارد دلار رسید. از طرفی حالا با افزایش قیمت، شاخص ترس و طمع نیز کاهش چشم‌گیری داشت تا امیدواری‌ها نسبت به ورود سرمایه‌ جدید به کریپتو افزایش پیدا کند.

فصل آلت‌کوین ها فرا می‌رسد؟

حرکات صعودی در بازار رمزارزها دو مرحله دارد. در مرحله اول قیمت بیت‌کوین افزایش پیدامی‌کند که این اتفاق را (بیت‌سیزن) یا فصل بیت‌کوین می‌نامند. در مرحله بعدی قیمت بیت‌کوین تقریبا ثابت می‌ماند تا آلت‌کوین‌ها افزایش پیدا کنند (آلت‌سیزن). در بازار رمزارزها به هر رمزارزی به جز بیت‌کوین، آلت‌کوین می‌گویند. به همین دلیل بسیاری از فعالین بازار منتظر افزایش قیمت آلت‌کوین‌ها طی هفته جاری هستند.

بررسی شاخص توتال۲ و توتال ۳ که حجم بازار رمزارزها بدون بیت‌کوین و اتریوم را نشان می‌دهند نیز بیانگر ثابت ماندن قیمت آلت‌کوین‌ها در طول هفته گذشته‌است و حالا با ثابت ماندن قیمت بیت‌کوین، آلت‌کوین‌ها در طول این هفته افزایشی خواهند بود. البته بعضی از آلت‌کوین‌ها در انتهای هفته گذشته حرکت صعودی خود را آغاز کردند. اتریوم به کانال ۲۱۰۰ دلار بازگشت، بایننس کوین بالاتر از ۳۳۰ دلار معامله شد و ارز OKB سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشت.

کریپتو در ایران

هفته گذشته حجم معاملات در صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال افزایش یافت. ۴۴ هفته قبل وقتی بیت‌کوین کانال ۳۰ هزار دلار را از دست داد و به کانال ۲۰ هزار دلاری وارد شد، صرافی‌های داخلی از رمزارزهای محدودی پشتیبانی می‌کردند ولی امروز تعدادی از آنها آماده رقابت با صرافی‌های خارجی هستند. با افزایش قیمت هفته قبل، قیمت ریالی بیت‌کوین مرز ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را رد کرد. اتریوم نیز بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. جالب اینکه سال ۲۰۲۱ در زمان اتریوم ۴۸۰۰ دلاری قیمت ریالی اتریوم بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان بود و حالا با اتریوم ۲۱۰۰ دلاری بخاطر افزایش قیمت دلار، اتریوم به بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان بازگشته است.

سال گذشته آمار غیر رسمی نشان می‌داد، تقاضای ایرانیان برای دو رمزارز شیبا و دوج‌کوین بیشتر از سایر ارزهاست و هفته گذشته نیز حجم معاملات این دو رمز ارز نسبت به سایر رمزارزها بیشتر شد. امروز قیمت هر هزار عدد شیبا بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان و قیمت هر دوج‌کوین ۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین می‌شود.