نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان روز یکشنبه اعلام کرد که امکان امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در حالی که تنش‌های باکو و ایروان بر سر موضوعاتی از قبیل وضعیت قره باغ کوهستانی و مرزها ادامه دارد، نخست‌وزیر ارمنستان امضای توافق صلح […]

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان روز یکشنبه اعلام کرد که امکان امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در حالی که تنش‌های باکو و ایروان بر سر موضوعاتی از قبیل وضعیت قره باغ کوهستانی و مرزها ادامه دارد، نخست‌وزیر ارمنستان امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان را ممکن خوانده است.

خبرگزاری «تاس» از اظهارات روز یکشنبه (امروز) نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان درباره وضعیت تنش‌های این کشور با جمهوری آذربایجان و وضعیت قره باغ کوهستانی خبر داد.

پاشینیان  در یک نشست خبری اعلام کرد که امضای توافقنامه صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی، ممکن است و ایروان تمام اقدامات لازم را برای آن انجام می‌دهد.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «واضح است که بحران انسانی شدید در ناگورنو-قره باغ بر روند صلح تأثیر می‌گذارد. ما زمان زیادی را صرف بستن کریدور لاچین (توسط جمهوری آذربایجان) و بحران انسانی در ناگورنو-قره باغ می‌کنیم».

وی افزود: «این انرژی و زمان باید صرف رسیدگی به توافق صلح شود. من همیشه امضای یک توافق صلح تا پایان سال را ممکن می‌دانم زیرا تعهد به امضای چنین توافقی را پذیرفته‌ام. بله، ما معتقدیم که امضای قرارداد تا پایان سال امکان پذیر است».

اظهارات نخست‌وزیر ارمنستانی در شرایطی مطرح شد که اخیرا «حکمت حاجی اف» دستیار الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان درباره احتمال امضای توافق صلح بین دو کشور صحبت کرد.

دستیار رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری روسی «تاس» که روز شنبه (دیروز) منتشر شد، تصریح کرد که باکو همچنان امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی با ارمنستان پیمان صلح منعقد کند.

حاجی اف گفت: «ما همچنان امیدواریم که قبل از پایان سال جاری میلادی، پیمان صلح را به امضا درآوریم و از رهبران سیاسی ارمنستان می‌خواهیم تا رسماً با امضای معاهده صلح، به رسمیت شناختن تمامیت ارضی (جمهوری) آذربایجان از جمله منطقه اقتصادی قره‌باغ جمهوری ما و متعهد بودن به خودداری از مداخله در امور داخلی کشور ما در آینده، از جمله از طریق تلاش برای مطرح کردن موضوعات داخلی ما همچون موضوع کشیدن مسئله تعامل ما با شهروندان ارمنی‌تبار خود در قره‌باغ به تریبون‌های بین‌المللی به بهانه تأمین حقوق و امنیت این گروه، گام اصلی را بردارد. این‌ها (ارمنی‌تبارهای قره باغ)، شهروندان ما هستند و حق و امنیت‌ آن‌ها از سوی قانون اساسی (جمهوری) آذربایجان تأمین خواهد شد».