کردستان مشکل کمبود داروی خاص ندارد/ ۲۱۰ داروخانه در اجرای طرح دارویار در کردستان مشارکت دارند معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کردستان مشکل کمبود داروی خاص ندارد و ۲۱۰ داروخانه در اجرای طرح دارویار در کردستان مشارکت میکنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ عطاالله حیدری اظهار کرد: […]

کردستان مشکل کمبود داروی خاص ندارد/ ۲۱۰ داروخانه در اجرای طرح دارویار در کردستان مشارکت دارند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: کردستان مشکل کمبود داروی خاص ندارد و ۲۱۰ داروخانه در اجرای طرح دارویار در کردستان مشارکت میکنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ عطاالله حیدری اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱۰ داروخانه مجوزدار در استان کردستان فعالیت می‌کنند و در اجرای طرح دارویار مشارکت دارند که ۵۱ داروخانه از این تعداد به صورت شبانه‌روزی فعال است.

وی با بیان اینکه، شهر سنندج با فعال بودن ۸۷ داروخانه بیشترین تعداد را در استان کردستان دارد، افزود: سقز با ۲۸ و مریوان با ۲۳ داروخانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه با تلاش صادقانه مجموعه همکاران در بخش‌های دولتی و خصوصی شاهد کمبودهای خاص دارویی در استان نیستیم، اظهار داشت: با اجرای طرح دارویار، شاهد بهبود معنادار وضعیت ارائه دارو به بیماران بوده و در صدد رفع موانع و مشکلات در روند اجرا مرتبط با سایر ادارات و سازمان‌ها از قبیل مخابرات هستیم.

حیدری با اشاره به اینکه، یک کارخانه تولید الکل(اتانول طبی)، دو کارخانه تولید اکسیژن طبی و یک کارخانه تولید محصولات ضدعفونی پس از اخذ مجوزهای لازم در استان در حال فعالیت و تولید هستند، افزود: تعداد چهار کارخانه هم از این معاونت موافقت اصولی تولید دریافت نموده که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه، علاوه بر آمارهای فوق، تعداد ۴۴ شرکت دارویی در استان به ارائه خدمات دارویی مشغول هستند، گفت: از این تعداد دو شرکت به صورت استانی، ۲۱ مورد شعبه در استان و ۲۱ مورد هم به صورت همجواری در کرمانشاه و همدان در اجرای طرح دارویار و تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کردستان به ارائه خدمات مرتبط می‌پردازند.

حیدری با بیان اینکه، ۲۶۱ داروساز و مسئول فنی در داروخانه‌های استان مشغول به کار هستند، گفت: بجز داروخانه بیمارستان قدس، تمام داروخانه‌های فعال در استان هم در سطح شهر و هم در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در اختیار بخش خصوصی و با نظارت کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه فعال هستند.

وی استفاده از اپیلیکشن تیتک را به هم استانی‌ها توصیه کرد و افزود: این اپیلیکشین نرم‌افزاری است که برای تلفن همراه طراحی شده و شهروندان با استفاده از آن می‌توانند به ‌صورت رایگان به سرویس‌هایی از قبیل، مشاهده داروخانه‌های نزدیک به خود، جستجوی داروخانه‌های مجاز، اطلاع از کاتالوگ(مشخصات) دارو، جستجوی محل فروش داروهای کمیاب، اطلاع از مشخصات، کاربرد، تولیدکننده و واردکننده، استعلام قیمت و کنترل اصالت دارو (اطلاع از اصل یا قاچاق بودن دارو) اطلاع حاصل کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان ساخت: هم استانی‌ها به منظور دریافت مشاوره رایگان در خصوص مواردی از قبیل تامین داروی بیماران صعب‌العلاج و کمیاب، پاسخگویی به سوالات دارویی در زمینه مسائل دارویی(نحوه مصرف و عوارض داروها، تداخلات دارویی، تداخلات دارو با غذا، مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی، مسمومیت‌ها و سوءمصرف داروها و شکایت‌های دارویی)، ارائه توصیه‌های لازم و اولیه به مسمومین، همراهان و کادر پزشکی در پیشگیری از عوارض سوءمسمومیت‌ها و ارائه راهنمایی‌های لازم به بیماران و خانواده‌های آنها در کمبودهای دارویی و انعکاس آن به مقامات مسوول می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.