معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: صرفه‌جویی در مصرف گاز به کاهش مصرف مازوت‌سوزی کارخانه‌های اطراف شهر اصفهان کمک می‌کند و منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، حسین حق‌شناس با اشاره به معضل وارونگی هوا و افزایش غلظت مواد […]

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: صرفه‌جویی در مصرف گاز به کاهش مصرف مازوت‌سوزی کارخانه‌های اطراف شهر اصفهان کمک می‌کند و منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، حسین حق‌شناس با اشاره به معضل وارونگی هوا و افزایش غلظت مواد آلاینده در فصل زمستان گفت: آلودگی هوا در اکثر کلان شهرها رخ می‌دهد اما شهر اصفهان از آلودگی بالاتری برخوردار است، زیرا موقعیت زاینده‌رود باعث شده است که صنایع نیازمند به آب در اطراف آن احداث شود.
او افزود: همچنین جریان دائمی هوای شهر اصفهان که از جنوب غرب به سمت شرق است، مواد آلاینده غرب اصفهان را که حاصل آلودگی صنایع و کارخانه‌ها است را به سمت شهر اصفهان حمل می‌کند.
حق‌شناس با بیان اینکه آلودگی در فصل زمستان را می‌توان با حذف سوخت مازوت صنایع حاشیه نزدیک شهر اصفهان کاهش داد، تأکید کرد: دلیل استفاده از سوخت مازوت کارخانه‌ها در فصل زمستان، کمبود سهم گاز است که به دلیل افزایش مصارف خانگی گاز، به اجبار سهمیه گاز صنایع کاهش می‌یابد.
اصفهان در رتبه سوم مصرف گاز کشور
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار کرد: نیروگاه شهید منتظری از نزدیک‌ترین صنایع به شهر اصفهان است که به ناچار مازوت‌ می‌سوزاند و به تولید و تأمین برق کشور کمک می‌کند، لذا اقدام شهروندان در صرفه‌جویی گاز و برق در این فصل می‌تواند در نحوه سوخت این صنعت عظیم کشور مؤثر باشد.
او با اشاره به قرار گرفتن اصفهان در رتبه سوم مصرف گاز در کشور گفت: طبق آمار ابتدای مهرماه، مصرف گاز خانگی و تجاری ۷.۱۱ میلیون مترمکعب در روز برآورد شد و این میزان در دی‌ماه با کاهش دما، به ۴۷ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است، بنابراین اگر شهروندان بتوانند با صرفه‌جویی در مصرف گاز حدود ۲۰میلیون مترمکعب در روز صرفه‌جویی کنند، سوخت نیروگاه را می‌توان از مازوت حذف و گاز را جایگزین آن کرد.
حق‌شناس ضمن توصیه به شهروندان در صرفه‌جویی مصارف خانگی، افزود: استفاده از پوشش مناسب فصل در منزل (لباس گرم)، درزگیری درب‌ها و پنجره‌ها، پوشش ضخیم (پرده) درب‌ها و پنجره‌ها، جایگزین پنجره‌های دوجداره به جای پنجره‌های تک جداره، کاهش شعله اجاق گاز، باز نکردن آب حمام به صورت مداوم در حین دوش گرفتن، استفاده از آب ولرم در حمام نه آب نزدیک به جوش، پوشاندن خروجی‌های کولر و پخت و پز غذا به صورت بهینه از نکات مؤثر در کاهش مصرف گاز و برق است.
او خاطرنشان کرد: درباره منابع آلاینده، استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و استفاده وسایل نقلیه فرسوده و دودزا جز عوامل تشدید کننده آلودگی هوا است؛ خریدهای اینترنتی، دورکاری، حذف سفرهای غیرضروری، رفع نیازهای خرید و خدمات در نزدیک محل سکونت و بدون استفاده از خودرو، اخذ معاینه فنی و رفع اشکالات خودروهای دودزا که باعث حق‌الناس و افزایش آلودگی می‌شود و استفاده از حمل‌ونقل همگانی (مترو و اتوبوس) از مواردی است که در صورت رعایت شهروندان باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: در زمان آلودگی هوا و تعطیلی مدارس، خانواده‌ها باید حتی‌المقدور در منازل بمانند و از بیرون رفتن بی‌مورد پرهیز کنند تا علاوه بر حفظ سلامتی خود و سایر شهروندان، باعث آلوده‌تر شدن هوا نشوند.