پدیدآور: گلستان جعفریان ناشر: سوره مهر تعداد صفحات: ۵۱۵ کتاب «همه سیزده سالگی‌ام» خاطرات دوران اسارت مهدی طحانیان است؛ روایتی دست نخورده از آن دوران که با قلمی ساده، روان و بی‌کم‌وکاست بیان شده‌است. نویسنده در این اثر سعی دارد احساسات واقعی راوی در آن لحظات، همراه با تحولات روحی و فکریش را به تصویر […]

پدیدآور: گلستان جعفریان

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحات: ۵۱۵

کتاب «همه سیزده سالگی‌ام» خاطرات دوران اسارت مهدی طحانیان است؛ روایتی دست نخورده از آن دوران که با قلمی ساده، روان و بی‌کم‌وکاست بیان شده‌است. نویسنده در این اثر سعی دارد احساسات واقعی راوی در آن لحظات، همراه با تحولات روحی و فکریش را به تصویر بکشد.

نوجوان سیزده ساله‌ای از شهرستان اردستان به شهر اصفهان می‌رود و از آنجا به جبهه‌های جنوب اعزام می‌شود. بخش ابتدایی کتاب بیانگرِ مشکلات و دردسرهای طحانیان برای اعزام به جبهه است. بخش بعدی نیز نمایی از مشکلات رزمنده نوجوان که اکنون در اسارت نیروهای بعثی است به نمایش در آمده؛ از کشاکش مصاحبه او در مقابل رسانه‌های غربی با موضوع اعزام اجباری‌اش توسط دولت ایران به جبهه‌ها. این بخش از کتاب ماجرای مصاحبه نکردنش با خبرنگار بی‌حجاب را شرح می‌دهد، آنجا که گفته بود در دین من آمده است که مرد مسلمان نمی‌تواند با زن بی‌حجاب صحبت کند.

همه سیزده سالگی‌ام در ۱۸ فصل به سه قسمت از خاطرات طحانیان از مشکلات قبل از اعزام به جبهه، دوران اسارت و سپس، آزادی پرداخته است. جعفریان توانسته با روایتی دست نخورده و بکر، دوران اسارت و تحولات روحی و فکری یک اسیر، با همه تردیدها و ترس‌ها را بدون توجه به وضعیت فعلی او به تصویر بکشد.