ایجاد بوستان‌های خانواده در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت/ نیاز ۱.۵ میلیارد تومانی برای اجرای پایلوت هوشمندسازی آبیاری دو نهالستان معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ایجاد بوستان‌های خانواده در استان‌ها در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در دستور کار قرار گرفته است. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

ایجاد بوستان‌های خانواده در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت/ نیاز ۱.۵ میلیارد تومانی برای اجرای پایلوت هوشمندسازی آبیاری دو نهالستان

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ایجاد بوستان‌های خانواده در استان‌ها در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نقی شعبانیان امروز یکشنبه در چهل و هشتمین جلسه هفتگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: به زودی دستورالعمل ایجاد بوستان‌های خانواده برای مدیران ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها ارسال می‌شود.

وی گفت: این بوستان‌ها در اطراف شهرها و روستاها و در فضای مناسب راه‌اندازی خواهد شد.

شعبانیان ادامه داد: در این بوستان‌ها هر کسی به هر دلیلی از جمله برای به دنیا آمدن فرزند و یا برای یادبود پدر، مادر و فرزند می‌تواند نهالکاری کرده و از آن نگهداری کند و در صورت لزوم باید برای این بوستان‌ها متولی نگهداری انتخاب شود.

وی درباره طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهار داشت: ۳۰ درصد کاشت نهال‌ها برای توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها و ۳۰ درصد برای زراعت چوب پیش‌بینی شده است.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که در طرح اولیه، تولید ۳۰۰ میلیون اصله نهال برای زراعت ظرف چهار سال پیش‌بینی کرده بودیم، گفت: با توجه به افزایش تقاضاها، برآورد می‌کنیم تولید حدود ۵۰۰ میلیون اصله نهال برای زراعت چوب صورت گیرد.

وی درباره زمان کاشت نهال‌های تولید شده در قالب طرح یک میلیارد درخت ابراز داشت: گودبرداری‌ها برای کاشت نهال در بسیاری از استان‌ها انجام شده و ما منتظر بارندگی پاییزی برای شروع کاشت هستیم.

شعبانیان در همین حال بر جریان‌سازی در زمینه پویش بذرکاری و نهالکاری در کشور تاکید کرد.

وی با بین این که حدود ۴۰۰ تفاهم‌نامه همکاری در سطح ملی و استانی برای اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت داریم، از مدیران استانی خواست این تفاهم‌نامه‌ها را پیگیری کنند.

شعبانیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره روند هوشمندسازی نهالستان‌های جنگلی کشور گفت: اولویت‌های اولیه موجب شده نتوانیم به سمت هوشمندسازی نهالستان‌ها حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: ما برای هوشمندسازی نهالستان‌ها به اعتبارات نیاز داریم و کارهای زیادی در این زمینه باید صورت گیرد.

معاون امور جنگل‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۲۶ نهالستان جنگلی در کشور گفت: اغلب این نهالستان‌ها متروکه شده بودند و با آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت، تجهیز این نهالستان‌ها از سال گذشته آغاز شده است.

وی افزود: ایران به لحاظ داشتن زیرساخت نهالستان‌های جنگلی، جزو ۱۰ کشور جهان است و باید این نهالستان‌ها به ویژه در زمینه مصرف آب، هوشمند شوند.

در این جلسه، رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز درباره اعتبارات مورد نیاز پایلوت هوشمندسازی آبیاری نهالستان‌های جنگلی خراسان رضوی و سمنان گفت: برای اجرای این دو پایلوت در مجموع به یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار نیاز است.

حمیدرضا سلیمانی افزود: برای اجرای این دو پایلوت تمام کارها انجام شده و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری برای هوشمندسازی نهالستان ها در خراسان رضوی و سمنان آماده همکاری هستند.

وی خاطرنشان کرد: طرح پایلوت هوشمندسازی آبیاری نهالستان در کرج در سطح کمتر از دو هکتار اجرا شده است.

سلیمانی بر هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های جنگلی با توجه به کم‌آبی و تغییرات اقلیمی تاکید و اظهار کرد: کشورهایی مانند ترکیه که استفاده از فناوری‌های نو و هوشمندسازی نهالستان‌ها را دیرتر از ایران شروع کرده بودند، اکنون جلو افتاده‌اند و در امارات متحده عربی نیز نهالستان‌ها برای مقابله با بیابانزایی تجهیز شده‌اند و سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه صورت گرفته است.