بر اساس گزارش جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از ۵۰ هزار نفر در ۸ سال گذشته، جان خود را در مسیرهای مهاجرتی از دست داده‌اند، هویت و ملیت بیش از ۶۰ درصد پناهجویان کشته شده، ناشناس باقی مانده و مسیرهای مدیترانه، مرگبارترین مسیرها بوده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تارنمای […]

بر اساس گزارش جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از ۵۰ هزار نفر در ۸ سال گذشته، جان خود را در مسیرهای مهاجرتی از دست داده‌اند، هویت و ملیت بیش از ۶۰ درصد پناهجویان کشته شده، ناشناس باقی مانده و مسیرهای مدیترانه، مرگبارترین مسیرها بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تارنمای سازمان ملل متحد، بیش از ۶۰ درصد از افرادی که جان خود را در مسیرهای مهاجرتی از دست می‌دهند، ناشناس باقی‌ مانده، هویت آن‌ها شناسایی نمی‌شود و هزاران خانواده برای یافتن آن‌ها سرگردان می‌شوند. این در حالی است که با وجود این آمار تکان‌دهنده، دولت‌های کشورهای مبدا و مقصد و مسیر ترانزیت این پناهجویان، اقدامات ناچیزی برای رسیدگی به این بحران انجام می‌دهند.

«جولیا بلک» یکی از نویسندگان این گزارش خاطرنشان کرد: از زمان آغاز «پروژه مهاجران گمشده» در سال ۲۰۱۴ و با وجود افزایش تلفات جانی، دولت‌ها اقدامات اندکی برای رسیدگی به بحران جهانی مهاجران گمشده انجام داده‌اند.

وی افزود: در حالی که سالانه، هزاران مورد فوت در مسیرهای مهاجرت ثبت می‌شوند، حتی برای رسیدگی به عواقب این گونه فاجعه‌ها اقدامات بسیار کمی انجام شده است، چه برسد به جلوگیری از آن!

بر اساس این گزارش، هویت و ملیت بیش از ۳۰ هزار نفر از پناهجویانی که جان خود را از دست‌ داده‌اند، ناشناس مانده است. در میان مهاجران مفقود شده که ملیت آن‌ها قابل شناسایی است، بیش از ۹ هزار نفر از کشورهای آفریقایی، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از آسیا و ۳ هزار نفر از قاره آمریکا هستند.

افغانستان، سوریه و میانمار سه کشور مبدا اصلی پناهجویان هستند و خشونت و شرایط نامساعد داخلی از عواملی است که بسیار از مردم این کشورها را وادار کرده تا خانه‌های خود را ترک کنند.

مکزیک، ونزوئلا، گواتمالا و هائیتی به ترتیب در رده‌های ششم، هشتم، نهم و دهم این فهرست قرار دارند.

مسیرهای مدیترانه‌ای؛ مرگبارترین مسیرها

از ۵۰ هزار مورد مرگ‌ومیر ثبت شده در جهان، بیش از نیمی از آن‌ها در مسیرهای منتهی به اروپا و داخل اروپا گزارش شده است و دست‌کم ۲۵ هزار و ۱۰۴ پناهجو در مسیرهای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت، دست‌کم ۱۶ هزار و ۳۲ نفر در مسیرهای مهاجرتی دریایی اروپا مفقود شده‌اند و اجساد آن‌ها هرگز پیدا نشده است.

دومین منطقه مرگبار برای پناهجویان آواره شده، آفریقا با بیش از ۹ هزار کشته است.

در قاره آمریکا، نزدیک به ۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که اکثر آن‌ها (۴ هزار و ۶۹۴ مورد) در مسیرهای مهاجرت به آمریکا است. گذرگاه مرزی آمریکا و مکزیک، به تنهایی از سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۴ هزار کشته بر جای گذاشته است.

در آسیا نیز ۶ هزار و ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و کودکان، بیش از ۱۱ درصد این آمار ناراحت‌کننده را تشکیل می‌دهند. بیش از نیمی (۴۳۶) از شمار کودکانی که در مسیرهای مهاجرتی آسیا جان خود را از دست داده‌اند (۷۱۷ مورد)، پناهجویان روهینگیا بوده‌اند.