گفت:مرمت خانه تاریخی برکت در شیراز، از خرداد امسال آغاز شده است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،سید مؤید محسن نژاد گفت: عملیات اجرایی مرمت خانه برکت از خردادماه امسال توسط استادکاران سنتی شهر شیراز در دست اجرا است. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه […]

گفت:مرمت خانه تاریخی برکت در شیراز، از خرداد امسال آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،سید مؤید محسن نژاد گفت: عملیات اجرایی مرمت خانه برکت از خردادماه امسال توسط استادکاران سنتی شهر شیراز در دست اجرا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: خانه برکت در شمال مجموعه زندیه شیراز در خیابان ناصرخسرو مجاور امامزاده واقع‌شده است و دارای ۵۸۰ متر مساحت و مهم‌ترین بخش این خانه سالن بزرگ شاه‌نشین است که زیبایی خیره‌کننده اتاق شاه‌نشین مربوط به دیوار‌های گچ‌بری شده و سقف نقاشی شده سالن است که زیبایی آن را دوچندان کرده، در این نقاشی‌ها نقش گل‌وبوته، طرح‌های اسلیمی و تصاویر قصر‌هایی به سبک اروپایی وجود دارد.
بیشتر بخوانید:

مرمت و احیا میراث جهانی کاخ ساسان سروستان

او گفت: این نقاشی‌ها شباهت زیادی به سقف ایوان و اتاق‌های عمارت دیوان‌خانه قوام الملکی شیراز که اثر لطفعلی صورتگر است دارد و هنر نقاشی روی سقف که اهل‌فن آن را مرجوک می‌نامند در دوره قاجاریه کاملاً رواج داشته است که در این بنا نیز مشاهده می‌شود.
محسن نژاد افزود: تعمیرات اساسی بنا برابر ضوابط مرمتی ازجمله اجرای کف سازی بخش‌های داخلی، استحکام‌بخشی دیوار‌های خارجی و تقویت پی در ضلع شرقی بنا در دوره‌های قبل انجام شد و همچنین مرمت درها، پنجره‌ها، نرده و پله‌های چوبی، بخش‌هایی از شیروانی پشت‌بام و جداره آجری بدنه‌های اتاق بااعتبار فعلی قرارداد به مبلغ متوسط ۱۳۰۰ میلیون ریال از اولویت‌های برنامه مرمتی سال جاری این بنا است.