تور خبری یک روزه جهاد کشاورزی جهت بازدید از گلخانه های شهرستانهای مرزی مریوان و سروآباد همراه با خبرنگاران به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ پیمان اسکندری رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان طی سفر یک روزه خود به شهرستان مریوان با «محوریت ترویج و توسعه گلخانه های استان کردستان» در قالب تور […]

تور خبری یک روزه جهاد کشاورزی جهت بازدید از گلخانه های شهرستانهای مرزی مریوان و سروآباد همراه با خبرنگاران

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ پیمان اسکندری رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان طی سفر یک روزه خود به شهرستان مریوان با «محوریت ترویج و توسعه گلخانه های استان کردستان» در قالب تور خبری از کارخانه قارچ هورامان سبز روستای قلعه جی شهرستان سرو آباد، کارخانه ژینا نوش روژ هه لات،گلخانه کوچک مقیاس آقای نادری در روستای کال علیا، گلخانه کوچک مقیاس آقای مختار قادری در شهرستان مریوان و سردخانه ۵۰۰تنی سورت و بسته بندی احمد کریمی در روستای گویزه کویره همراه با خبرنگاران بازدید کرد.

پیمان اسکندری مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در بازدید از واحد پرورش قارچ دکمه‌ای «هورامان سبز» در سروآباد گفت: با اشاره به اینکه کردستان در تولید قارچ خوراکی رتبه سیزدهم را در کشور دارد، برنامه ایجاد زنجیره قارچ در این واحد در حال اجرا است و با تکمیل آن برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد.

اسکندری گفت: کارخانه پرورش قارچه خوراکی «هورامان سبز» یکی از واحدهای موفق تولید استانی و کشوری محسوب میشود که جایگاه ویژه ای در تولید وایجاد اشتغال در استان فراهم کرده است.

دومین بازدید این تور خبری از کارخانه ژینانوش روژهه‌لات بود که در زمینی به مساحت حدود ۱۰ هکتار احداث شده است.
پیمان اسکندری مدیر جهاد کشاورزی کردستان گفت: این واحد زیرمجموعه گروه تولیدی ایستک است که تولید آن شامل آبمیوه، کنسانتره میوه، پوره و عصاره مالت است.

وی گفت: این واحد از یک سال گذشته به طور آزمایشی با تولید آبمیوه سیب و انگور فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار است در هفته دولت به طور رسمی افتتاح و به بهره برداری برسد.

مدیر جهاد کشاورزی کردستان گفت: در این واحد که برای ایجاد آن ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده، به غیر از مرکبات دیگر میوه‌ها قابل فرآوری است.

اسکندری افزود: در حال حاضر با فعال بودن خط های تولید آبمیوه، کنسانتره و پوره در این مرکز، برای ۱۵۰ نفر شغل ایجاد شده و با تکمیل این واحد و راه اندازی خط تولید عصاره مالت، میزان اشتغالزایی آن به ۵۰۰ نفر افزایش می یابد.

مجتمع گلخانه ای کال در شهرستان مریوان نیز دارای ۱۲ واحد گلخانه است که از این تعداد ۵ واحد به کشت آلوئه‌ورا، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بازدید از این مجتمع گلخانه ای اظهار داشت: به دلیل افزایش بهره‌وری و صرفه جویی در منابع آب و خاک توسعه واحدهای گلخانه در اولویت قرار گرفته که از طرحهای مربوط، به طور ویژه حمایت می شود.

اسکندری با اشاره به اینکه تنها ۱۲ درصد اراضی کشاورزی استان آبی و مابقی دیم است، افزود: در سفر رییس جمهور به استان ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح پایاب سدهای استان که شامل ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است، مصوب شد.

سردخانه پنج هزار تنی آخرین طرح بازدیدی این تور خبری بود که در ۲ مدار زیر و بالای صفر درجه سانتیگرادی واقع در روستای گویزه کویره شهرستان مریوان عملیات آن از دی ماه سال ۱۳۹۹آغاز شده است.

شهرستان مریوان با دارا بودن ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی و تولید سالانه بیش از ۶ هزار تن، نیازمند این سردخانه است که در خرداد ماه امکان منجمد کردن این محصول فراهم می شود؛ 860 میلیارد ریال تاکنون برای ایجاد آن هزینه شده که از این میزان ۴۹۰ میلیارد ریال آورده متقاضی و ۳۷۰ میلیارد ریال هم توسط بانک کشاورزی استان تامین شده است.

احمد کریمی مدیر این سردخانه گفت: با آزادسازی تسهیلات بانکی اختصاص داده شده به این واحد ظرف مدت ۲۰ تا ۲۵ روز دیگر این پروژه به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰درصدی این سردخانه افزود: با بهره برداری از آن برای ۹۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد میشود.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان