دبیر همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی گفت: کوانتوم در ۱۰ سال آینده یکی از موضوع‌های مهم در صنعت‌های مختلف به خصوص دفاعی، حمل‌ونقل و پزشکی خواهد بود، اگر اکنون در کشور سرمایه‌گذاری نشود ۱۰ سال آینده را از دست خواهیم داد.

مسلم زارعی، دبیر دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران پیرامون اهمیت این رویداد علمی اظهار داشت: این همایش در دو روز برگزار خواهد شد و در کنار همایش، نشست اصفهان با حضور مدیران بخش‌های مختلف کشور برگزار می‌شود، ۲۵۰ نفر در این همایش ثبت‌نام کردند و ۱۹ سخنران متخصص در فناوری کوانتوم از ۱۵ دانشگاه کشور در همایش حضور دارند. 

وی تاکید کرد: برای اولین بار مدیران کشور گردهم آمدند و در خصوص مباحث کوانتومی صحبت می‌کنند، در همایش فناوری‌های نوظهور در مورد سیاست‌گذاری حمایت از پژوهش‌های کوانتومی بحث خواهد شد، اکنون در دوران انقلاب دوم کوانتومی هستیم. 

زارعی با بیان اینکه انقلاب اول کوانتومی مربوط به نظریه مکانیک کوانتومی است، افزود: این نظریه به دنیای میکروسکوپی نوترون‌ها و الکترون‌ها می‌پردازد، با استفاده از فناوری کوانتومی در سنسورهای کوانتومی، کامپیوترهای کوانتومی و ارتباطات کوانتومی اتفاقات درخشانی در این حوزه‌ها می‌افتد و باعث شده کشورها در این حوزه سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهند.

دانشیار دانشکده دانشگاه فیزیک دانشگاه صعنتی اصفهان یادآور شد: سرمایه‌گذاری در این حوزه نشان‌دهنده اهمیت کوانتوم است که از طریق ایجاد مراکز تحقیقاتی، فراهم‌کردن زیرساخت‌ها، حمایت از پژوهشگران در این حوزه و استارتاپ‌های کوانتومی است.

وی با بیان برخی دستاوردهای کوانتوم خاطرنشان کرد: ساخت سنسورهای بسیار دقیق که در بخش‌های دفاعی و دریانوردی قابل استفاده است، کامپیوترهای کوانتومی در دنیا بسیار اهمیت دارد که در کشور ما نیز در حال پیگیری است، همچنین در حوزه پزشکی کاربرد زیادی دارد.

زارعی با تاکید بر اینکه همگرایی در حوزه کوانتوم به‌وجود می‌آید، تصریح کرد: ساخت کامپیوترهای کوانتومی بسیار چالش‌برانگیز است، ساخت آن نیاز به تکنولوژی‌های به روز دارد، در کشور ما بخش‌های مختلف متوجه اهمیت این موضوع شده‌اند و مقرر شده تا در سطوح بالا شورایی به نام شورای کوانتوم با حضور رئیس جمهور تشکیل شود و کوانتوم در ۱۰ سال آینده یکی از موضوع‌های مهم در صنعت‌های مختلف به خصوص دفاعی، حمل‌ونقل و پزشکی خواهد بود، اگر اکنون در کشور سرمایه‌گذاری نشود ۱۰ سال آینده را از دست خواهیم داد.

دبیر دومین همایش ملی فناوری‌های نوظهور کوانتومی گفت: اصفهان به‌واسطه اکوسیستم دانشگاهی و فناورانه و دانش‌بنیانی که دارد می‌تواند یکی از مراکز مهم توسعه فناوری کوانتوم کشور باشد، بین دانشگاه‌های اصفهان خوشه‌ای‌ تشکیل شده که پژوهشگران همکاری دارند همچنین مراکزی مانند شهرک عملی تحقیقاتی و صنایع اپتیک در کنار ما قرار دارند و اصفهان ظرفیت بالایی در مباحث کوانتوم دارد.

وی ادامه داد: بخش‌های دفاعی و صنایع اپتیک استقبال بسیار خوبی از این همایش داشتند، حدود ۲۵۰ نفر از بخش‌های مختلف در همایش حضور دارند و این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است، بخشی از استقبال به واسطه ظرفیت بالای دانشگاه صنعتی اصفهان است، شرکت‌های مختلف به این همایش و فعالیت در این حوزه دعوت شده‌اند، شرکت‌های مختلفی در حوزه لیزر و اپتیک در شهرک علمی تحقیقاتی فعال هستند اما هنوز در حوزه کوانتوم وارد نشده‌اند، یکی از ظرفیت‌های اصلی اصفهان برای پیشرفت در کوانتوم، شهرک علمی تحقیقاتی است و این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است.

زارعی افزود: زیرساخت‌ها باید فراهم باشد که این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت دارد، به‌ویژه تولید تک‌فوتون‌ها نیاز به یک‌سری بلورها دارد که اکنون باید به فکر رشد آن‌ها باشیم که این اتفاق نیاز به زیرساخت‌ها در بالادست دارد، دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، مالک‌اشتر و شهرک علمی تحقیقاتی در حال انجام پژوهش‌ها هستند که اگر حمایت انجام شود به نتایج خوبی می‌رسند.

دانشیار دانشکده دانشگاه فیزیک دانشگاه صعنتی اصفهان افزود: برآورد می‌شود اگر در کشور از الان فعالیت در حوزه کوانتوم آغاز شود تا ۱۰ سال آینده به نتیجه می‌رسیم، به دلیل زیرساخت‌هایی که نیاز است اگر از اکنون به فکر نباشیم زمان را از دست خواهیم داد، کشورهای همسایه مانند قطر و امارات در این حوزه سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند.

وی در پایان گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه کوانتوم کمبود نیروی انسانی است، گفت: جذب فارغ‌التحصیلان و پژوهشگران این حوزه در کشور بسیار مشکل است و به سرعت جذب مراکز خارج از کشور می‌شوند، باید از فار‌غ‌التحصیلان دکتری حمایت شود.

به گزارس فارس، دومین همایش فناوری‌های نوظهور کوانتومی، ۱۰ و ۱۱ خردادماه سال جاری در دانشگاه صنعتی اصفهان توسط دانشکده‌های فیزیک، مهندسی برق و کامپیوتر این دانشگاه برگزار می‌شود.

محورهای این همایش شامل اپتیک کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی، سنسورهای کوانتومی، شبیه‌سازی کوانتومی، محاسبات کوانتومی و نیز مخابرات کوانتومی است.