پیشنهاد برگزاری گردهمایی مرکز جهانی صنایع‌دستی و گردشگری ایران با محوریت اتاق بازرگانی اصفهان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: با توجه به پتانسیل‌هایی که در اصفهان وجود دارد، مسئولان حوزه گردشگری، اتاق بازرگانی و نیز استانداری اصفهان باید همگرایی بیشتری برای رونق حوزه گردشگری داشته باشند و این در حالی است که سایر استان‌ها به […]

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: با توجه به پتانسیل‌هایی که در اصفهان وجود دارد، مسئولان حوزه گردشگری، اتاق بازرگانی و نیز استانداری اصفهان باید همگرایی بیشتری برای رونق حوزه گردشگری داشته باشند و این در حالی است که سایر استان‌ها به نسبت اصفهان با آن سابقه فرهنگی شناخته شده، بیشتر فعال و به دنبال مطالبه‌گری از وزارتخانه هستند.
به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در نشست تخصصی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف این وزارتخانه ایجاد تعامل دو سویه بین دستگاه حاکمیتی و بخش خصوصی در زمینه گردشگری بوده است، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که در راستای حمایت از صنعت گردشگری صورت گرفته اصلاح تعرفه گازبهای تأسیسات گردشگری و نیز کاهش ۱۰ برابری بهای برق مصوب شده بوده است.
وی با اشاره به اینکه مدت ۶ ماه پیگیری این مسئله طول کشیده است، افزود: اکنون تعرفه برق تأسیسات گردشگری به حداقل قیمت رسیده است.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی درباره حمایت این وزارتخانه از حوزه گردشگری در استان‌ها تصریح کرد: استان اصفهان از نظر حجم پروژه‌های گردشگری در کشور رتبه هفتم را دارد که بیشتر این پروژه‌ها مربوط به شهر اصفهان و کاشان است که انتظار می‌رود اصفهان در این زمینه فعال‌تر و تجربیات خود را در اختیار سایر استان‌ها نیز قرار دهد.
وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌هایی که در اصفهان وجود دارد، مسئولان حوزه گردشگری، اتاق بازرگانی و نیز استانداری اصفهان باید همگرایی بیشتری برای رونق حوزه گردشگری داشته باشند و این در حالی است که سایر استان‌ها به نسبت اصفهان با آن سابقه فرهنگی شناخته شده، بیشتر فعال و به دنبال مطالبه‌گری از وزارتخانه هستند.
شالبافیان گفت: در بدنه استان باید افرادی پیگیر حوزه گردشگری باشند چنانکه در سایر استان‌ها مسئولان استانی پیگیر هستند و در حال حاضر چندین استان از معاونت گردشگری خطوط هواپیمایی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی را مطالبه کرده‌اند.
وی اضافه کرد: استان اصفهان با داشتن جوانان خوش فکر در زمینه گردشگری باید برنامه‌ریزی مدونی برای پیشبرد اهداف گردشگری داشته باشد و برخی امور را با همدلی پیش برده و به دولت اکتفا نکنند.
معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی تأکید کرد: جلسات حوزه گردشگری نباید صرفاً به صله‌رحم کاری بگذرد؛ بلکه باید خروجی مفید داشته باشد.
وی بیان کرد: اصفهان یک بستر بسیار خوب برای میزبانی رویدادهای بین‌المللی و خارجی است و در این راستا میزبانی اصفهان از عنوان برنامه «مرکز جهانی صنایع‌دستی و گردشگری ایران» را با سردمداری اتاق بازرگانی پیشنهاد می‌کنیم.
شالبافیان گفت: این آمد و شدهای بین‌المللی موجب جهانی شدن رویدادهای ملی و بین‌المللی به نام اصفهان می‌شود.

مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه حوزه گردشگری در اصفهان مغفول مانده است، به ارائه گزارشی از کمیسیون گردشگری پرداخت و گفت: یکی از مشکلات حوزه گردشگری اصفهان ایرلاین بوده که در جلسه هیات نمایندگان مطرح و پیگیری جدی موضوع در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایجاد شده که تاکنون ۳۰ جلسه با مسئولان استان و کارشناسان فنی متخصص در حوزه گردشگری برگزار شده است.
وی افزود: بازدید هیات نمایندگان اتاق و فعالان صنعت گردشگری از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اِزمیر ترکیه، عقد تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه، پذیرش دانشجو از دانشگاه اکونومی ازمیر و پیگیری خط هواپیمایی اصفهان_ازمیر از دیگر جزئیات پیگیری این کمیسیون بوده است.
رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان تصریح کرد: برگزاری جشنواره ملی «قالی فاخر» در بهمن‌ماه جاری و نیز دو همایش بین‌المللی و داوری ۱۵۰ دستگاه فرش فاخر ارسالی از کل کشور، ۷۹ قالی برتر در رسته تخصصی و نمایش ۴۴ فرش فاخر در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از دیگر اقدامات این کمیسیون بوده است.
وی ادامه داد: ایجاد تعامل و حضور در نمایشگاه گردشگری سلامت شیراز، برپایی پاویون تخصصی گردشگری سلامت اتاق و نیز حضور در نمایشگاه گردشگری تهران، حضور مشارکتی در پاویون تخصصی اتاق بازرگانی ایران و عقد دو تفاهم‌نامه همکاری با اتاق بازرگانی ایران و اتاق‌های البرز و قم از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

مصطفی نباتی نژاد، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: ما در زمینه سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری از طریق باشگاه شهر اندیشی و نخبگان شهر موضوعات را پیگیری کردیم و حتی در نشستی که با حضور فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی داشتیم با صراحت بودجه شهرداری را در مقابل فعالان اقتصادی قرار دادیم که در تصمیم‌گیری‌های سال آینده به ما کمک کنند.
وی افزود: پیگیری حوزه گردشگری چند مدیریتی است و یک زمانی شهرداری برای این معضل «سازمان توسعه گردشگری» را به تصویب رساند؛ اما در بدنه دولت این مسئله مسکوت ماند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ذی‌نفعان حوزه گردشگری همه یک هدف را دنبال میکنند و باید یک واحد ساختاری یکسان داشته باشند و کمیته‌ها هم بابت مسئولیت‌ها باید در یک کارگروه مشترک بازنگری شوند و جلوی این چند متولی بودن گرفته شود.
وی با اشاره به فعالیت ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی از ۲۴ اسفند جاری گفت: پیش‌بینی بازارچه‌ها و تسهیلگری مدیریت شهری برای گردشگران نوروزی فراهم شده است.
نباتی‌نژاد بیان کرد: در برخی از استان‌های کشور شخص استاندار در کمیسیون‌های گردشگری ورود کرده و حمایت می‌کند که انتظار می‌رود استانداری اصفهان هم در این ‌خصوص حمایت بیشتری داشته و به این قضیه ورود کند.