آخرین وضعیت طرح متقاضیان جوانی جمعیت در بهارستان اصفهان  بالغ بر ۸۰۰ نفر از متقاضیان طرح جوانی جمعیت شهر بهارستان را انتخاب کرده‌اند؛ ولی مسئولان شرکت عمران بهارستان به‌جای واگذاری زمین به هریک از این خانواده‌ها، فراخوانی در قالب گروه‌های ۱۰۰ نفره برای این ۸۰۰ نفر داده و در تمامی جلسات عنوان کرده که بهارستان […]

آخرین وضعیت طرح متقاضیان جوانی جمعیت در بهارستان اصفهان

 بالغ بر ۸۰۰ نفر از متقاضیان طرح جوانی جمعیت شهر بهارستان را انتخاب کرده‌اند؛ ولی مسئولان شرکت عمران بهارستان به‌جای واگذاری زمین به هریک از این خانواده‌ها، فراخوانی در قالب گروه‌های ۱۰۰ نفره برای این ۸۰۰ نفر داده و در تمامی جلسات عنوان کرده که بهارستان زمین برای ارائه به شما ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، طرح جوانی جمعیت که مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، دولت را موظف کرده است که ۲۰۰ متر زمین رایگان یا یک واحد مسکونی با بازپرداخت تنفس دوساله و هشت سال قسط به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر تحویل دهند؛ این طرح که با استتقبال خانواده‌های جوان دارای سه فرزند و بیشتر مواجه شده هم‌اکنون در نقاط مختلف کشور در حال اجرا بوده و یکی از مشوق‌های مادی برای افزایش فرزندآوری در جمعیت رو به کهنسالی ایران به شمار می‌رود اما اجرای این طرح در شهر بهارستان که به عنوان مهم‌ترین شهر اقماری کلانشهر اصفهان به شمار می‌رود با مشکلاتی همراه شده است.

حدود ۸۰۰ نفر از متقاضیان این طرح شهر بهارستان را انتخاب کرده‌اند؛ ولی مسئولان شرکت عمران بهارستان به‌جای واگذاری زمین به هریک از این خانواده‌ها، فراخوانی در قالب گروه‌های ۱۰۰ نفره برای این ۸۰۰ نفر داده و در تمامی جلسات عنوان کرده که بهارستان زمین برای ارائه به شما ندارد. این اقدام شرکت عمران منجر به نارضایتی متقاضیان طرح جوانی جمعیت شده است و در روزهای اخیر آن‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده که خبرنگار صاحب نیوز به بررسی این موضوع می‌پردازد.

*شرکت عمران به هر خانوار ۶۰ تا ۷۰ مترمربع مشاع می‌دهد 

حسن اسماعیلی یکی از متقاضیان طرح جوانی جمعیت در شهر بهارستان در گفتگو با صاحب نیوز با اشاره به اینکه در طرح جوانی جمعیت قرار بر این است که ۲۰۰ متر زمین رایگان یا یک واحد مسکونی با بازپرداخت تنفس دوساله و هشت سال قسط به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر تحویل دهند، اظهار کرد: بنا به گفتهٔ مسئولان ۸۰۰ نفر جهت این طرح شهر بهارستان را انتخاب کردند؛ در چند روز اخیر شرکت عمران شهر بهارستان در گروه‌های ۱۰۰ نفره فراخوان داده و در تمامی جلسات عنوان کرده که بهارستان زمین برای ارائه به شما ندارد.

اسماعیلی ادامه داد: شرکت عمران اعلام کرده ما دو تا طرح به‌صورت واگذاری گروهی و در دو فاز برای شما زمین داریم که یک فاز سه نزدیک به جاده قلعه شور با پروانه ساخت به‌صورت گروهی و مجتمعی به شما واگذار می‌کنیم در اینجا چون پروانه دارد می‌بایست ۱۲۰ میلیون تومان بابت پروانه پرداخت کنید و یا اینکه در فاز سه نزدیک به مجموعه ۱۲۷ هکتاری نیز هست بدون پروانه که می‌بایست خودتان نسبت به اخذ پروانه و دیگر برنامه‌ها اقدام کنید قدرالسهم هر خانوار بین ۶۰ تا ۷۰ مترمربع مشاع از این زمین‌ها است و در هر دو طرح برنامه ساخت‌وساز به عهده خود متقاضی است.

وی افزود: مسئولان شرکت عمران بهارستان تأکید داشتند که واگذاری به‌صورت گروه‌های ۱۰۰ نفر به بالا است و شما باید تعاونی مسکن تشکیل دهید و اقدام به ساخت‌وساز کنید.

وی اضافه کرد: شرکت عمران فرم‌هایی را تهیه کرده که در آن آمده واگذاری زمین به‌صورت گروهی است و پس از واگذاری به متقاضیان اعلام کرده هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه شرکت عمران نیست و در پایان عنوان شده متقاضی حق هرگونه ادعا و اعتراض نسبت به این طرح را از خود سلب می‌کند.

متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید در قالب نهضت ملی مسکن وارد عمل شوند

در همین راستا خبرنگار ما موضوع را از مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان اصفهان پیگیر شده و قاری‌قرآن در پاسخ به وی اظهار کرد: پیشنهاد مسئولان شرکت عمران بهارستان تحت این عنوان که زمینی بدهند و افراد مجموعه‌ای را تشکیل دهند و خودشان بخواهند بسازند این مسئله‌ای نشدنی است و باید در قالب نهضت ملی وارد عمل شوند.

وی افزود: ضوابط قانونی در این باره مشخص است که اگر بخواهند در شهرهای بزرگ باشند در اولویت تخصیص واحدهای نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرند که در این قالب مردم معمولی هزینه زمین را هم می‌پردازند؛ ولی افرادی که تحت عنوان طرح جوانی جمعیت هستند هزینهٔ زمین را پرداخت نمی‌کنند.

*واگذاری مسکن به‌صورت گروهی باعث گرفتاری‌های جدید خواهد شد

همچنین کلیپی نیز از سوی دفتر بانکی پور فرد نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی منتشر شده که اظهار می‌کند:  واگذاری مسکن به‌صورت گروهی به افراد دارای سه فرزند و بیشتر، باعث گرفتاری‌های جدید خواهد شد و باید متوقف شود.

بانکی‌پور فرد، اظهار کرد: اگر تعداد متقاضیان بیشتر از میزان عرضه در شهرستان خاصی است، می‌توانید قرعه‌کشی کنید و سرریز را در شهری دیگر واگذار کنید، اما مطابق قانون، به‌هیچ‌وجه نباید یک قطعه زمین را به چند نفر واگذار کنید.

با توجه به اینکه در ماده چهار و پنج بند«چ» ماده ۱۰۲ قانون پنج‌ساله برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه واگذاری ۲۰۰ متر زمین رایگان یا یک واحد مسکونی با بازپرداخت تنفس دوساله و هشت سال قسط به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر مطرح شده است، واگذاری زمین به این متقاضیان باید مبتنی بر مر قانون باشد.
خبرنگار: الهام خانی