۸۰ درصد تصادفات رانندگی در کردستان مربوط به عامل انسانی است به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، محمدراشد مدرس‌گرجی ظهر امروز در سومین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان کردستان در سنندج، با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بروز حوادث رانندگی دخیل است اظهار کرد: عامل انسانی، وسیله نقلیه، جاده، عوامل امدادی، […]

۸۰ درصد تصادفات رانندگی در کردستان مربوط به عامل انسانی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، محمدراشد مدرس‌گرجی ظهر امروز در سومین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان کردستان در سنندج، با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بروز حوادث رانندگی دخیل است اظهار کرد: عامل انسانی، وسیله نقلیه، جاده، عوامل امدادی، پلیس، هلال احمر، اورژانس، و عوامل محیطی ( مه و جو نامناسب، گرد و غبار) در بروز حوادث رانندگی نقش دارند.
وی یادآورشد: عامل انسانی به عنوان تنها عامل شناخته شده هوشمند نقش مهمی در بروز تصادفات رانندگی دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان گفت: بیش از ۸۰ درصد علل تصادفات رانندگی مربوط به خطای انسانی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته آمار تصادفات رانندگی در استان افزایش داشته است افزود: در این راستا بمنظور کاهش تصادفات و ایمنی بیشتر در جاده های استان برنامه ریزی‌های خاصی در اداره کل راهداری استان انجام‌ شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان از اجرای طرح انسجام آموزش و فرهنگ‌سازی ایمنی راه‌های استان برای اولین بار در استان خبر داد و گفت: اجرای این طرح و موفقیت در اهداف و برنامه‌های این طرح نیازمند مشارکت و همراهی تمام ادارات ذیربط است.

وی با اشاره به اینکه تمام ادارات در فرهنگ‌سازی و کاهش تصادفات رانندگی تاثیرگذارند اظهار کرد: در طرح انسجام آموزشی و فرهنگ‌سازی ایمنی راه‌ها ادرات فرهنگی مانند ارشاد اسلامی، صداوسیما و شهرداری می‌توانند به پیشبرد این طرح کمک شایانی کنند.

وی اصلاح و ارتقا رفتار ترافیکی در رانندگی را هدف اصلی این طرح عنوان کرد و افزود: مردم و تشکل‌های مردمی می توانند مشارکت چشمگیری در این طرح داشته باشند.

مدرس‌گرجی تعداد مصوبات  کمیسیون ایمنی راه‌های استان را ۹۳ مصوبه ذکر کرد و گفت: از این تعداد مصوبه ۴۹ مصوبه اجرایی شده و ۱۰ مصوبه انجام نشده، هم اکنون تعداد ۳۴ مصوبه در دست پی گیری است.

سال گذشته سه هزار و ۳۰۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان هم در این جلسه گفت: سال گذشته سه هزار و ۳۰۵ نفر در استان بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

محمدی آمار فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی را در ۲۰ سال اخیر  ۴۱۳ هزار نفر و تعداد مصدومین را پنج میلیون و ۶۹۶ هزار نفر عنوان کرد و گفت:  طبق پژوهش‌های مجلس هزینه اقتصادی ناشی از تصادفات معادل هشت درصد تولید ناخالص ملی برآورد شده است.

وی وظایف اداره کل حمل و نقل جاده.ای استان را در پیشگیری از تصادفات و ارتقا ایمنی راه‌ها خطیر ارزیابی کرد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان