توجه به اسناد بالادستی نظام در برنامه ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بازنگری برنامه ۱۴۱۰ انجام شده و در حال نظرسنجی است، در این برنامه اسناد بالادستی نظام از جمله سند الگوی اسلامی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه‌های آمایش سرزمین استان، نظرسنجی قوی و مباحث مربوط به ۱۳۷ در […]

توجه به اسناد بالادستی نظام در برنامه ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بازنگری برنامه ۱۴۱۰ انجام شده و در حال نظرسنجی است، در این برنامه اسناد بالادستی نظام از جمله سند الگوی اسلامی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه‌های آمایش سرزمین استان، نظرسنجی قوی و مباحث مربوط به ۱۳۷ در این برنامه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سید امیر سامع در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی مدیران شهری با نخبگان فرهنگی اجتماعی در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه ۱۴۰۵ دوره پنجم مدیریت شهری اصفهان اظهار کرد: این برنامه یک‌سری نقاط ضعف داشت، سه هدف آلودگی هوا، توجه به گردشگری و زیرساخت‌های مدیریتی شهر سه هدفی است که در این برنامه دیده شده بود.

وی با بیان اینکه برنامه ۱۴۰۵ نسبت به مسائل فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی مسکوت و نیاز بود تا شهر برای آن‌ها سیاست داشته باشد، افزود: به همین دلیل دستور بازنگری برنامه ۱۴۰۵ در دستور کار مدیریت شهری دوره ششم قرار گرفت و چند روزی است که این برنامه برای سال ۱۴۱۰ استخراج شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص برنامه ۱۴۱۰ در یک دوره حدود ۹ ماهه به‌صورت جدی کار شده است، گفت: اسناد بالادستی نظام از جمله سند الگوی اسلامی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه‌های آمایش سرزمین استان، نظرسنجی قوی و مباحث مربوط به ۱۳۷ در این برنامه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نظام ارزشی مدیریت شهری در برنامه ۱۴۱۰ مورد بحث قرار گرفته است، ادامه داد: اگر شهر اصفهان قرار است برنامه‌ای در طی این سال‌ها داشته باشد، نظام ارزشی حاکم بر این برنامه که در تمام لایه‌ها باید بسط داده شود چیست؟

سامع با اشاره به اینکه هفت ارزش استخراج شده است، خاطرنشان کرد: توجه به کرامت انسانی، توجه به تلاش جهادی، صداقت و نیک‌نامی از جمله این ارزش‌ها است، از طریق این هفت ارزش مدیریت شهری مشخص می‌کند برای برنامه‌نویسی، راهبرد و بودجه‌نویسی مسیر مشخص می‌شود و طبق آن پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه پس از استخراج هفت ارزش بازنگری انجام شد و اکنون بازنگری در حال نظرسنجی است، گفت: این نظرسنجی در قالب چند سوال در اختیار شهروندان قرار گرفته است، مهم‌ترین اهداف و چالش‌ها سوال شده و در پایان به‌صورت تشریحی نظرات خود را بیان می‌کنند، دو هدف در راستای مباحث اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی است.

پیشرفت و آبادانی مدنظر مقام معظم رهبری، مبتنی بر فرهنگ، اعتقادات مردم، اخلاق و عدالت اجتماعی و شفافیت است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بخش مهمی از ظرفیت‌ها توسط مردم تأمین می‌شود و بخشی از آن بودجه است، خاطرنشان کرد: کمکی که توسط شهرداری انجام می‌شود در قبال کمک‌های مادی شهروندان در رویدادها و مراسم‌های مذهبی قطره‌ای مقابل دریا است، ظرفیت اصلی مردمی است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای بودجه با توجه به نقاط ضعف و قوت مشخص می‌شود، گفت: شهر اصفهان یک شناسنامه فرهنگی محلات دارد، به‌طور دقیق مشخص است هر محله‌ای چه ظرفیت‌ها، خصوصیات و امکاناتی دارد و امکانات موجود با مطلوب چه فاصله‌ای دارد و بر این اساس بودجه پیشنهاد داده می‌شود، بخشی از این بودجه‌ها در شهرداری مربوط به نیروی انسانی است که بسیار مهم‌تر از ظرفیت ریالی است.

سامع با بیان اینکه پیشرفت و آبادانی مدنظر مقام معظم رهبری، مبتنی بر فرهنگ، اعتقادات مردم، اخلاق و عدالت اجتماعی و شفافیت است، تصریح کرد: این نکات باید در برنامه و بودجه لحاظ شود، به ویژگی‌ها و کمبودهایی که مناطق دارند باید پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در این دوره مراکز فرهنگی مسجدمحور مورد توجه قرار گرفت خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که باید مراکز فرهنگی حول محور مسجد باشد حتی اگر نزدیک به مسجد باشد، اگر از قبل ایجاد شده باید از لحاظ مدیریتی و راهبردی بر اساس مسجدمحوری باشد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به احداث نمازخانه‌های فاخر در بوستان‌ها گفت: هر بوستانی باید نمازخانه زیبا و مرتب داشته باشد و تبدیل به مرکز فرهنگی شود، این نمازخانه‌ها باید پس از احداث در اختیار گروه‌های فرهنگی محل که شناخت کافی دارند، قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نظام‌نامه محلات ادامه داد: از حدود ۲۳۰ محله، ۸۰ محله به نسبت برخوردار هستند، ۸۰ محله تقریباً امکانات متوسطی دارند و همین تعداد محله از لحاظ امکانات بسیار ضعیف هستند، کمکی که به یک مسجد یا مرکز فرهنگی در پیرامون شهر می‌شود، باید بیشتر از مساجد مرکز شهر باشد.