جلسه کمیته فنی مبارزه با بیماری تب برفکی به ریاست دکتر شهرام موحدی مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان برگزار گردید. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان؛ نشست کمیته فنی مبارزه با بیماری تب برفکی به ریاست دکتر شهرام موحدی مدیر کل دامپزشکی استان و […]

جلسه کمیته فنی مبارزه با بیماری تب برفکی به ریاست دکتر شهرام موحدی مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان؛ نشست کمیته فنی مبارزه با بیماری تب برفکی به ریاست دکتر شهرام موحدی مدیر کل دامپزشکی استان و با حضور اعضاء برگزار گردید.

ابتدای نشست دکتر وحید مقدس رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی گزارشی از آخرین وضعیت بیماری های دامی با تاکید ویژه بر بیماری تب برفکی در سطح استان و کشور ارائه نمود.

وی با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی از دام سنگین استان به واسطه عدم واکسیناسیون، ایمنی کافی را علیه بیماری تب برفکی ندارند، تصریح کرد: با توجه به بروز این بیماری در برخی از استان های کشور، نگران این موضوع هستیم که در صورت ورود ویروس، جمعیت گاو و گوساله استان به شدت مستعد ابتلا به این بیماری بوده و خسارات سنگینی به وجود خواهد آمد.

دکتر مقدس در ادامه بیان نمود: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با بیماری های دامی دارد، اما باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان به آن متکی بود و رعایت حداکثری اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و کنترل تردد دام توسط دامداران در کنار واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری های مختلف بسیار مؤثر است.

سپس دکتر عبدالرضا رنجبر کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی نیز عملکرد شبکه های دامپزشکی استان در خصوص اقدامات پیشگیرانه از بیماری تب برفکی به خصوص عملیات واکسیناسیون را تشریح نمود.

در ادامه معاون سلامت و دیگر حاضرین دیدگاه ها و نظرات کارشناسی و اجرایی خود در خصوص پیشگیری و مبارزه با بیماری تب برفکی را مطرح نمودند.

دکتر شهرام موحدی مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان نیز ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد همکاران در سراسر استان، بر حساسیت موضوع بیماری تب برفکی با توجه به خسارات اقتصادی آن، سویه‌های مختلف بیماری و امکان جهش تحت تیپ‌های ویروس این بیماری تاکید نمود.

وی در این نشست تخصصی، واکسیناسیون دام ها را یکی از مهم ترین شاخص های پیشگیری از بیماری تب برفکی عنوان و تصرح کرد: بیماری در کمین دام‌های واکسینه نشده است.

دکتر موحدی بازدید کارشناسی از کانون های احتمالی بیماری تب برفکی در سطح استان همراه با ارائه گزارش مکتوب، علت رخداد بیماری و بیان راهکارهای مناسب را خواستار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ضمن جمع بندی موضوعات مطرح شده و بیان مصوبات، بر آموزش دامداران، ترغیب آنان در جهت انجام واکسیناسیون دام ها و هماهنگی لازم با دستگاه های مرتبط، اتحادیه و تشکل‌های دامی، مسئولین فنی و بهداشتی گاوداری های صنعتی استان با موضوع پیشگیری از بیماری تب برفکی تاکید نمود.

شایان ذکر است استفاده از ظرفیت مراکز جمع آوری شیر جهت تامین و خرید واکسن تب برفکی برای دامدار و کسر از قیمت شیر تحویلی، بررسی سوابق واکسیناسیون تب برفکی گاوداریهای بالای ۵۰ راس توسط شبکه های دامپزشکی استان، گزارش سریع بیماری دام های مبتلا به تب برفکی توسط مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاه های دام، استعلام واکسیناسیون واحد ( بویژه واکسن تب برفکی ) قبل از تمدید پروانه گاوداریها از سوی شورای نظام دامپزشکی استان، برگزاری کلاس اموزشی ویژه گروه های هدف با همکاری اتحادیه و شرکت های تعاونی دامداران، تقدیر از عملکرد مناسب مسئول فنی بهداشتی کشتارگاه دام فلاورجان در ارائه گزارش دقیق دامهای مبتلا به تب برفکی و… از مهم ترین مصوبات این نشست بود.

بیماری برفکی، بیماری ویروسی مختص دام است که با ایجاد زخم هایی در محوطه دهانی، انتهای اندامهای حرکتی و برخی موارد پستان در گله های دامی نمایان می شود و مرگ و میر و تلفات دام، وقوع لنگش، قطع ناگهانی اشتهای دام، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها از جمله علائم بیماری تب برفکی است که پیشگیری از ابتلا به آن برای این صنعت و دامداران از اهمیت اقتصادی شایانی برخوردار است .