استفاده از سوخت فسیلی برای تولید انرژی یک اشتباه راهبردی است مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه ۹۶ درصد تولید انرژی کشور از سوخت فسیلی است، تاکید کرد: این موضوع یک اشتباه راهبردی است زیرا بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که دارای منابع گازی هستند به مصرف انرژی خود تنوع داده […]

استفاده از سوخت فسیلی برای تولید انرژی یک اشتباه راهبردی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه ۹۶ درصد تولید انرژی کشور از سوخت فسیلی است، تاکید کرد: این موضوع یک اشتباه راهبردی است زیرا بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که دارای منابع گازی هستند به مصرف انرژی خود تنوع داده اند و از انواع انرژی مانند خورشیدی، بادی، هسته ای و حتی زغال سنگ استفاده می‌کنند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، احمدرضا لاهیجان زاده درنشست مطبوعاتی که با موضوع ” چگونه هوای پاک را وارد کنیم” پیش از ظهر امروز توسط جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست اصفهان ( پیام سبز) برگزار شده بود با اشاره به اینکه این مسائل و چالش‌ها به چگونگی نگاه به ارزشگذاری محیط زیست باز می‌گردد، اظهار داشت: دانش آموختگان دانشگاهی، تصمیم گیران و مشاوران آینده ما هستند بنابراین باید برای محیط زیست ارزش قائل باشند که امروز این نگاه چندان وجود ندارد.

وی افزود:لازم است ارزش‌گذاری محیط زیست در دوران دانشگاه به دانشجویان آموزش داده شود.

لاهیجان زاده از وجود ۸۰۰هزار حلقه چاه در کشور خبر داد و اذعان کرد: از این تعداد ۴۰۰ حلقه چاه غیر مجاز است و با این کار فلات ایران به آب‌کش تبدیل شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان در خصوص آلایندگی صنایعی همچون فولاد مبارکه وذوب آهن نیز اظهار کرد:
در فولاد مبارکه چند طرح محیط زیستی در حال اجراست که مرحله نخست یکی از آنها یعنی طرح فاضلاب چند شهر شامل انتقال و تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن به زودی بهره برداری می‌شود.
وی از تکمیل مرحله دوم طرح فاضلاب شهری توسط فولاد مبارکه یاد کرد و گفت: با تکمیل مرحله دوم این طرح توسط فولاد مبارکه دیگر ارتباط آن با زاینده رود قطع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۹۶ درصد تولید انرژی کشور از سوخت فسیلی است، تاکید کرد: این موضوع یک اشتباه راهبردی است زیرا بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که دارای منابع گازی هستند به مصرف انرژی خود تنوع داده اند و از انواع انرژی مانند خورشیدی، بادی، هسته ای و حتی زغال سنگ استفاده می‌کنند.

به گفته وی،مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین در ایران در نظر گرفته شده که این اشتباه بزرگی بود که به دلایل مختلف در چند دهه گذشته اتفاق افتاده است.

لاهیجان زاده خروج حدود ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از اصفهان را وابسته به تصمیم هیات دولت و مجلس دانست و گفت: در پالایشگاه اصفهان ۱۱ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و ۲۲ میلیون لیتر گازوییل استاندارد با گوگرد پایین تولید وارد چرخه مصرف کشور می شود و کاری که باید دنبال کنیم این است که تا زمانی‌که این میزان سوخت، نیاز استان را رفع نکند به خارج استان منتقل نشود.

رییس هیات مدیره جمعیت پیام سبز نیز در این نشست با انتقاد از مسئولین در مورد مازوت سوزی در اصفهان اذعان کرد:لازم است فرهنگ توجه به مسائل محیط زیستی درست شود.
مهدی بصیری با اشاره به کاهش میانگین تولید فولاد در جهان اظهار داشت : اما در ایران این میزان افزایش یافته و این درست نیست.
وی افزود: چرا باید بطور مداوم طرح‌های توسعه تعریف شود، اصفهان دیگر جای توسعه آهن و فولاد نیست اما این چرخه باطل همچنان تکرار می شود.
بصیری از نبود قدرت کافی در بین نمایندگان اصفهان یاد کرد وگفت:درباره مسائل محیط زیست در استان اصفهان مشکلات بسیاری داریم ولی نمایندگان ما در این زمینه قدرت کافی ندارند.
شایان ذکر است این نشست با حضور اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی عضوجمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست اصفهان ( پیام سبز) برگزار شده بود که اکثرا بر تغییر دیدگاه در مفهوم توسعه کشور تاکید کردند.
خبرنگار: الهام خانی