برداشت سالانه ۱۰۰ تن کتیرا در اصفهان رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به طور متوسط در سال حدود ۱۰۰ تن کتیرا در استان اصفهان برداشت می‌شود که باتوجه‌به بارش‌ها میزان برداشت تغییر می‌کند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، آبتین میرطالبی اظهار کرد: کتیرا گیاهی است که […]

برداشت سالانه ۱۰۰ تن کتیرا در اصفهان

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: به طور متوسط در سال حدود ۱۰۰ تن کتیرا در استان اصفهان برداشت می‌شود که باتوجه‌به بارش‌ها میزان برداشت تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، آبتین میرطالبی اظهار کرد: کتیرا گیاهی است که در صنایع دارویی پزشکی و آرایشی و غذایی استفاده می‌شود؛ ولی خود این گیاه خواص دارویی ندارد.

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در اکثر نقاط استان اصفهان گون‌هایی که با تیغ‌زدن از آن کتیرا برداشت می‌شود، وجود دارد؛ اما در شهرستان‌های خور و بیابانک و آران و بیدگل این گون‌ها وجود ندارد

وی با بیان اینکه بیشترین برداشت کتیرا در شهرستان‌های تیران و کرون، بویین‌میاندشت، سمیرم و شهرضا است، گفت: حدود یک میلیون هکتار رویشگاه گون مولد کتیرا در استان اصفهان داریم که از این میزان تنها حدود پنج تا ۱۰ درصد آن مورد برداشت کتیرا قرار می‌گیرد.

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در ادامه با اشاره به دلایل این میزان برداشت افزود: در استان اصفهان حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر کارگر فعال و ماهر وجود دارد که در کنار دلایل دیگر بیشتر از این آمار امکان برداشت را نمی‌دهد.

میرطالبی افزود: به طور متوسط در سال حدود ۱۰۰ تن کتیرا در استان اصفهان برداشت می‌شود که باتوجه‌به بارش‌ها میزان برداشت تغییر می‌کند.

وی عنوان کرد: امسال که میزان بارش‌ها زیاد بود تولید و برداشت بیشتری را داشتیم و حدود ۱۵۰ تن برداشت کتیرا برداشت شد.

وی افزود: کتیرا از لحاظ کیفیت تفاوت زیادی دارد و از لحاظ تجاری کتیرا به دو نوع کتیرای خرمنی و مفتولی تقسیم می‌شود و چندین گونه گون یا توده یا واریته گون زرد هستند؛ به طور متوسط قیمت کتیرای خرمنی حدود یک میلیون تومان و قیمت کتیرای مفتولی حدود دو و نیم‌میلیون تومان است.

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه مصرف کتیرا در داخل کشور بسیار کم است، عنوان کرد: صادرات کتیرا بیشتر به کشورهای توسعه‌یافته، اروپا، امریکا و ژاپن است.