کارشناس ارشد انرژی گفت: سوآپ نفت روسیه، خطر از دست رفتن بازار نفت ایران را در بلندمدت ایجاد می‌کند اما می‌توان با انعقاد قراردادهای کوتاه‌مدت، این مشکل را حل کرد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری فارس،با وقوع جنگ اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا وارد یک جنگ تمام عیار انرژی شدند به […]

کارشناس ارشد انرژی گفت: سوآپ نفت روسیه، خطر از دست رفتن بازار نفت ایران را در بلندمدت ایجاد می‌کند اما می‌توان با انعقاد قراردادهای کوتاه‌مدت، این مشکل را حل کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،به نقل از خبرگزاری فارس،با وقوع جنگ اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا وارد یک جنگ تمام عیار انرژی شدند به طوری که اروپا با اعمال تحریم نفتی قرار است از دسامبر ۲۰۲۲ و فوریه ۲۰۲۳ خرید نفت و فرآورده نفتی از روسیه را به صفر برساند.

روسیه نیز با اعمال تحریم گازی و کاهش صادرات گاز به اروپا از سه خط لوله نورداستریم، یامال و ترک استریم به کشورهای اروپایی مقابله به مثل کرده است. تاکنون ماحصل این اتفاقات، ایجاد مازاد منابع هیدروکربوری روسیه به میزان روزانه ۲۷۰ میلیون متر مکعب گاز، ۲ میلیون بشکه نفت و ۱ میلیون بشکه فرآورده نفتی بوده است.

وجود محدودیت‌های لجستیکی و دسترسی محدود به بازارهای انرژی موجب شده است که هم‌اکنون روسیه به ایران به عنوان یکی از مقاصد اصلی صادراتی و ترانزیتی وابستگی پیدا کند که این موضوع در تغییر رفتار روس‌ها نیز کاملا مشهود است.