تکمیل خطوط ریلی شرق کشور، آرزوی دیرینه کشورهای آسیای مرکزی را محقق می‌کند عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آرزوهای دیرینه کشورهای آسیای مرکزی این است که برای رونق مبادلات تجاری خود به آبهای آزاد متصل شوند اگر خطوط ریلی شرق کشور عملیاتی شود و این کشورها را به دریای عمان متصل […]

تکمیل خطوط ریلی شرق کشور، آرزوی دیرینه کشورهای آسیای مرکزی را محقق می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از آرزوهای دیرینه کشورهای آسیای مرکزی این است که برای رونق مبادلات تجاری خود به آبهای آزاد متصل شوند اگر خطوط ریلی شرق کشور عملیاتی شود و این کشورها را به دریای عمان متصل کند می‌تواند نقش مهمی در تجارت ایران، روسیه و اعضای شانگهای داشته باشد.

محمد صفایی دلوئی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای، گفت: ۴۲ درصد جمعیت و ۲۵ درصد تولید ناخالص اقتصادی جهان معادل ۲۲ هزار میلیارد دلار به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اختصاص دارد. همچنین اعضای این پیمان از جمله هند و چین نیازمند انرژی هستند و ایران هم به عنوان تولیدکننده انرژی از ظرفیت خوبی برخوردار است که تمرکز بر این حوزه می‌تواند به توسعه اقتصاد کشور کمک کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با بیان اینکه برای توسعه مبادلات تجاری با اعضای شانگهای نیاز به زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله خطوط ریلی و جاده‌ای داریم، افزود: با ایجاد خطوط ریلی در شرق کشور ۴ میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

تکمیل خطوط ریلی شرق کشور، آرزوی دیرینه کشورهای آسیای مرکزی را محقق می‌کند

صفایی از نامه ۱۷۴ نماینده مجلس به رییس جمهور مبنی بر راه اندازی خطوط ریلی شرق کشور خبر داد و گفت: امیدواریم دولت از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کند، زیرا این خطوط ریلی فرصت مناسبی برای ایران و آسیایی مرکزی و مجموعه اعضای پیمان شانگهای ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: یکی از آرزوهای دیرینه کشورهای آسیای مرکزی این است که برای رونق مبادلات تجاری خود به آبهای آزاد متصل شوند اگر خطوط ریلی شرق کشور عملیاتی شود و آسیای مرکزی را به دریای عمان متصل کند می‌تواند نقش مهمی در تجارت ایران، روسیه و اعضای شانگهای داشته باشد.

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عضویت ایران در پیمان شانگهای می‌تواند با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران مقابله کند.

توان‌بخشی به دیپلماسی اولویت‌ سیاست خارجی دولت سیزدهم

صفایی افزود: اولویت‌ سیاست خارجی دولت سیزدهم توان‌بخشی به دیپلماسی است و در راستای اجرای این اولویت، از همان ابتدا تصمیم گرفته شد که روابط با جهان را به غرب محدود نکند و در راستای این سیاست، عضویت ایران در سازمان‌ شانگهای به‌ شکل جدی در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت که این اقدامات می‌تواند برای اقتصاد و امنیت ایران تاثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را مثبت ارزیابی کرد و افزود: بخشی از درآمدهای ارزی ایران می‌تواند ازطریق مبادلات تجاری با اعضای شانگهای تامین شود و ایران می‌تواند دانش فنی خود را در اختیار این کشورها قرار دهد و همچنین محصولات کشاورزی خود را به آسیای مرکزی صادر کند. این اقدام به توسعه اقتصاد کشور کمک می‌کند و نیاز به اراده‌ای جدی برای عملیاتی کردن این حوزه دارد.

به گزارش ایرنا، عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز جمعه(۲۵ شهریور) در بیست و دومین نشست سران این سازمان در سمرقند اعلام شد. اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه به امضای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای رسید و لایحه عضویت در این نهاد اقتصادی منطقه ای برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در حالی به کار خود پایان داد که ۹ کشور جمهوری اسلامی ایران، هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای هستند و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان دارای وضعیت ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای هستند.

سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization پانزدهم ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.