باغ موزه دفاع مقدس لرستان ۱۲ سال پس از آغاز عملیات اجرایی با گره‌گشایی از مشکلات اعتباری در سفر هیات دولت آماده افتتاح شده است تا گنجینه بخشی از دلاوری های غیورمردان و شیرزنان لر در جنگ نابرابر هشت ساله به صورت منسجم تدوین و رونمایی شود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل […]

باغ موزه دفاع مقدس لرستان ۱۲ سال پس از آغاز عملیات اجرایی با گره‌گشایی از مشکلات اعتباری در سفر هیات دولت آماده افتتاح شده است تا گنجینه بخشی از دلاوری های غیورمردان و شیرزنان لر در جنگ نابرابر هشت ساله به صورت منسجم تدوین و رونمایی شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایرنا رزمندگان غیور لرستان دلاوری و رشادت های بسیاری را در خاطرات جنگ تحمیلی از آن خود کرده اند تا جاییکه رهبر معظم انقلاب پس از خرداد ۶۵ و رزم جانانه لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در عملیات حاج عمران، فرمودند نبرد “مردان لر” بیش ازآنچه شنیدنی باشد دیدنی است” .

لرستان ۶ هزار و ۵۴۴ شهید را در قلب تاریخ رشادت های خود و دفاع از نظام و انقلاب جای داده است، ۹۸ هزار و ۸۳۷ ایثارگر، ۲هزار و ۹۵۱ نفر جانباز زیر ۲۵درصد، ۶ هزار و ۳۷۹ جانباز ۲۵ تا ۷۰ درصد، ۲۶۳ جانباز ۷۰ درصد به بالا و ۸۳۷ آزاده را در کارنامه درخشان دفاع از کشور و انقلاب دارد و اکنون نیز ۶ هزار و ۲۵۰ فرزند شهید این استان یادگار دلاورمردان و شیرزنانی هستند که رزمشان دیدنی بوده و هست.
ترانه مشهور ” دایه دایه وقت جنگه” یک نوای حماسی بود که در روزهای تیر و ترکش جنگ تحمیلی و زیر سنگین ترین حملات وحشیانه رژیم بعث، زیر لب رزمندگان ایرانی زمزمه می شد، کلام رزم و حماسه مردمان لر در آن روزها با این ترانه توسط رزمندگان ایران زمین از بلوچ و ترک گرفته تا کرد و عرب و فارس، در پهنای جبهه ها جاری می شد.
لرستان به اندازه ده ها سال از جنگ هشت ساله، سخن برای گفتن، خاطره برای شنیدن، حکایت برای داستان سرایی، دلاوری برای تصویرسازی و رشادت برای جریان سازی انقلابی دارد که همه اینها بایستی بدون کم و کاست برای نسل نو و آیندگان ثبت و ضبط شود.
از فرماندهان لرستان دفاع مقدس گرفته تا نام شهیدان شاخصی همچون بروجردی، چاغروند، برادران میرشاکی، لشنی، آزادبخت، زیودار، سرتیپ نیا، شکارچی و توکلی در تاریخ زرین حماسه های لرستان ثبت شده است و چه بسیار رزمندگان دلاوری که غیرتشان در خاکریز جبهه های حنگ زبانزد بود و در عین گمنامی، جزیی از پیروزی بزرگ ایران اسلامی شدند.
عملیات اجرایی موزه دفاع مقدس استان نیز سال ۸۹ با هدف معرفی بخشی از دلاوری های مردمان لر در جنگ تحمیلی آغاز شد اما گره های اعتباری موجب شد این طرح ۱۲ سال به درازا بکشد و اکنون با گره گشایی از این مشکل، آماده بهره برداری است.
یک جانباز جنگ تحمیلی می گوید: بدون شک رزمندگان لرستانی قصه ها برای گفتن دارند که باید در مکانی دور هم جمع شوند و خاطرات را بازگو کنند که در صورت راه اندازی موزه، این فرصت فراهم می شود.
این جانباز که ۲ روز با وجود مجروحیت جدی در کنار پیکر شهدا و محاصره سربازان بعثی بدون آب و غذا بوده می گوید: رشادت رزمندگان لرستان و اتحاد آنها در میدان رزم، بسیار زبانزد و دیدنی بود که باید ثبت و مستندسازی شود.
جانباز و آزاده دیگر خرم آبادی می گوید: اقدامات رسانه ای بعد از جنگ برای تشریح جسارت های رزمندگان لر در جنگ تحمیلی کافی نبوده است هرچند کتاب و فیلم های کوتاهی تولید شده اما این اقدامات در مقابل دریای بیکران دلاوری رزمندگان استان، ناچیز است.
وی خواستار راه اندازی موزه های متعدد دفاع مقدس در باغ موزه استان است و اعتقاد دارد نسل جوان باید بیننده خاطرات آن روزها باشند چراکه تصویرسازی واقعیت جنگ، نقش مهمی در تبیین درست رویدادهای آن دوران دارد.
۱۴۰۱ شهید لرستانی در حملات موشکی رژیم بعثی
علاوه بر حضور دلاورانه مردان لر در جبهه های حق علیه باطل، در طول هشت سال جنگ تحمیلی مردم شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، کوهدشت ،سلسله و پلدختر بارها و بارها مورد حملات موشکی و بمباران قرار گرفتند و تعداد زیادی شهید و مجروح تقدیم اسلام و انقلاب کردند.
یکهزار و ۴۰۱ نفر هم در جریان حملات موشکی رژیم بعثی به لرستان شهید و یکهزار و ۵۷ نفر هم مجروح شدند اما ۲۰ دی ماه سال ۱۳۶۵ حمله موشکی به دو مدرسه پسرانه در بروجرد قلب همه را به درد آورد و کودکانی را پرپر کرد که کیف و کتاب خونین، تنها یادگار آنها بود که به خانواده شان داده شد.
حمله موشکی رژیم بعث به دو مدرسه پسرانه شیهد فیاض بخش و امام حسن مجتبی (ع) شهرستان بروجرد ۶۸ دانش‌آموز بی گناه مقطع ابتدایی و راهنمایی را برای همیشه از والدینشان گرفت و این فرزندان بی گناه را به خیل شهدای استان اضافه کرد، اما این یک نمونه از داستان های غمبار لرستان در جنگ تحمیلی است که صدها سخن نگفته دارد و موزه دفاع مقدس می تواند بخش عظیمی از این نگفته ها را مستندسازی و معرفی کند.
پس از ۱۲ سال/موزه دفاع مقدس لرستان در آستانه افتتاح
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان می گوید: ۲۵ میلیارد تومان اعتبار سفر پارسال رییس جمهور برای تکمیل موزه دفاع مقدس استان تخصیص یافت و با هزینه آن، ا

خانم قرباانی, [۰۳٫۱۰٫۲۲ ۰۸:۰۱]
ین طرح هم اکنون آماده بهره برداری و افتتاح شده است.
به گفته سرهنگ محسن رشیدی این طرح با پیگیری استاندار لرستان تکمیل شد و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز توسط بنیاد کشور برای یادمان شهدای استان تامین شده است، در حال حاضر موزه دفاع مقدس در چهار استان دیگر تکمیل نشده که مقرر شده است پس از تکمیل این تعداد، هر پنج موزه به صورت همزمان با حضور رییس جمهور افتتاح شود.
وی ادامه داد: باغ موزه دفاع مقدس لرستان با ۵۵ میلیارد تومان هزینه، تکمیل کننده موزه مردم شناسی است و فاز دوم آن با عنوان باغ موزه شهادت به مجموعه گردشگری کیو وصل می‌شود.
سرهنگ رشیدی اضافه کرد: باغ موزه دفاع مقدس لرستان در مساحت ۶ هزار متر مربع و سه طبقه، بخش اندکی از حماسه ها و نقش بی بدیل مردم استان در جنگ تحمیلی را برای آیندگان به تصویر می کشد و میراث ماندگاری برای معرفی گنجینه فرهنگ ایثار و شهادت است.
وی همچنین با بیان اینکه وضعیت تدوین دانشنامه دفاع مقدس در چهار استان از جمله لرستان قابل قبول نبوده است بیان کرد: طرح پیشنهادی این مهم در استان تهیه و بیش از ۳۰۰ مقاله در این راستا تدوین شده اما در نهایت برای تهیه دایره المعارف هشت سال دفاع مقدس در استان نیازمند اعتبار هستیم.
رشیدی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار سند دفاع مقدس در لرستان جمع آوری شده است که باید تبدیل به کتاب و ماندگار شود، اضافه کرد: ۴۵۰ ساعت مصاحبه شفاهی با رزمندگان لرستانی صورت گرفته و سالانه ۴۰ کتاب توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تالیف می شود که حاصل این اقدامات به صورت منسجم در باغ موزه نگهداری و نمایش داده خواهد شد.
جنگ تحمیلی هشت سال به طول انجامید، ۳۳ سال از پایان آن می گذرد و اکنون باغ موزه دفاع مقدس لرستان پس از ۱۲ سال کار اجرایی آماده بهره برداری است، هر چند دیر، اما وجود این مکان به عنوان گنجینه فرهنگ دلاوری های زنان و مردان لرستان سال گذشته در جریان سفر رییس جمهور مورد توجه قرار گرفت و ۲۵ میلیارد تومان برای آن تخصیص داده شد که اکنون با جذب و هزینه آن، این طرح در آستانه افتتاح دارد.